19 kwietnia | niedziela | ZOT na Kontrapunkcie / PROGRAM DNIA:
godzina 15.00 - eksPLoracja (Teatr Krzyk), spektakl (Teatr Kana) »
godzina 16.30 - Sfery nieczyste (Teatr W krzywym zwierciadle), spektakl (Akademia Sztuki) »
godzina 18.00 - Pora Relaksu (Teatr Tańca Ego Vu) spektakl (Teatr Kana) »
godzina 18:30 - Fusy, koncert (Piwnica Kany) »
godzina 20:30 - No.body (Teatr Abanoia), spektakl (Teatr Kana) »
godzina 21.30 - dyskusja (Teatr Kana) »
Zachodniopomorska Ofensywa teatralna jest dofinansowana ze środków Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego.
Dziękujemy za udostępnienie sal na prezentacje w ramach ZOT na Kontrapunkcie Akademickiemu Centrum Kultury i Akademii Sztuki.
Bilety na spektakle w cenie 5 zł do nabycia w kasie Teatru Lalek Pleciuga oraz w Piwnicy Kany. Dyskusje i koncerty – wstęp wolny. Nie prowadzimy rezerwacji biletów na spektakle w ramach ZOT na Kontrapunkcie. Informacje – biuro Teatru Kana: tel. 91 433 03 88, email: paula@kana.art.pl
eksPLoracja (Teatr Krzyk), spektakl (Teatr Kana)
Inspiracją spektaklu były wydarzenia z historii Polski przed 89` rokiem. Na tym tle aktorzy rozważają istotę istnienia grupy i próbę, jaką przechodzi zespół po kilkunastu latach wspólnego działania. Czy więzi, których zrozumieć nie sposób, ostatecznie okażą się węzłem na całe życie? Zapraszamy na ostatni spektakl eksPLoracja, który dla Teatru Krzyk jest początkiem nowego etapu działalności.
Reżyseria: Marek Kościółek
Scenariusz: Zespół
Obsada: Anna Giniewska, Mateusz Zadala, Marcin Pławski, Marek Kościółek
Teatr Krzyk, założony w 2002 roku przez Marka Kościółka. W ciągu dekady zespół wytworzył własny i niezależny język teatralny. Swoje spektakle prezentował na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych. Zdobył uznanie krytyków swoją bezkompromisowością i autorską wypowiedzią. Uczestniczy w wielu akcjach społecznych i kulturalnych, organizuje festiwale: Ogólnopolskie Spotkania Młodego Teatru "Krzykowisko” i Ogólnopolska Biesiada Teatralna "Wejrzenia". Krzyk współpracuje m.in. z artystami z Ukrainy, Czech, Niemiec, Norwegii, Rosji, Azerbejdżanu oraz Albanii. Inicjuje wyprawy teatralne do krajów bałkańskich oraz Europy Wschodniej. Wyróżnikiem Teatru są opracowane według własnej metody warsztaty, które nacechowane są przede wszystkim pracą zespołową, energią oraz dużą intensywnością. Obecnie jednym z ważniejszych działań maszewskiej grupy jest powołana Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna.
Zachodniopomorską Ofensywę Teatralną stworzyło dziesięć teatrów z województwa zachodniopomorskiego oraz skierniewicki Teatr Realistyczny, który od wielu lat intensywnie współpracuje z grupami z tego regionu. Kilkudziesięciu artystów, którzy swoim zaangażowaniem zaświadczają o pasji zrodzonej z głębokiej potrzeby doświadczania i tworzenia teatru. ZOT to siedem działających aktywnie ośrodków teatralnych, sześć festiwali o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. To także rozbudowane projekty edukacyjne, wspólnie realizowane wydarzenia artystyczne, wspólny roczny kalendarz imprez, a przede wszystkim przedstawienia, które powstają z ważnego powodu i które starają się mówić „własnym głosem”.
Zachodniopomorska Ofensywa teatralna jest dofinansowana ze środków Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego.
Sfery nieczyste (Teatr W krzywym zwierciadle), spektakl (Akademia Sztuki)
Niedojrzałość oznacza jednocześnie bunt, szczerość, młodość, przecięcie i przeżycie form niższych, nieczystych. To także podświadome odruchy, instynkty i emocje. Trzeba podziwiać młodość samą w sobie, niezależnie od płci. Dać jej możliwość popełniania błędów i podejmowania kolejnych prób. Niedojrzałość to także ciało w kawałkach, z którego niczym jak z plastycznej masy wyłaniają się złudne i szybko przemijające formy. Młodzi uczestnicy niedojrzałych gier i zabaw, stawiać sobie będą pytanie jaką drogę wybrać, by być sobą, w świecie masek, nakazów i nieprzewidywalnych form, jakie nadane będą człowiekowi w przyszłości. Spektakl ukazuje zagrożenia jakie płyną z niedojrzałości, ale także konfrontuje je z formami dojrzałymi, które często bywają chwiejne i nie do zniesienia.
Scenariusz: w oparciu o twórczość Witolda Gombrowicza oraz teksty własne
Reżyseria: Michał Krzywaźnia
Obsada: Magdalena Olchowa, Sara Rombel, Maksymilian Olchowy, Łukasz Walczyk
Muzyka: Michał Wojtarowicz, Tomasz Wyziński
Teatr W krzywym zwierciadle powstał w 2007 roku w Stepnicy. Skupia wokół siebie młodych artystów, młodzież, studentów i osoby pracujące. Zajmuje się także edukacją artystyczną społeczności lokalnej prowadząc projekty edukacyjno – artystyczne.
Zachodniopomorską Ofensywę Teatralną stworzyło dziesięć teatrów z województwa zachodniopomorskiego oraz skierniewicki Teatr Realistyczny, który od wielu lat intensywnie współpracuje z grupami z tego regionu. Kilkudziesięciu artystów, którzy swoim zaangażowaniem zaświadczają o pasji zrodzonej z głębokiej potrzeby doświadczania i tworzenia teatru. ZOT to siedem działających aktywnie ośrodków teatralnych, sześć festiwali o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. To także rozbudowane projekty edukacyjne, wspólnie realizowane wydarzenia artystyczne, wspólny roczny kalendarz imprez, a przede wszystkim przedstawienia, które powstają z ważnego powodu i które starają się mówić „własnym głosem”.
Zachodniopomorska Ofensywa teatralna jest dofinansowana ze środków Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego.
Pora Relaksu (Teatr Tańca Ego Vu) spektakl (Teatr Kana)
Pora relaksu dosłownie i w przenośni. Humoreska na temat pory Relaksów złożona ze skojarzeń i dziecięcych wspomnień. Choreografia zawiera wizualizacje, muzykę, taniec i śpiew, których mieszanka jest typowa dla spektakli tańca współczesnego.
Choreografia: Eliza Hołubowska
Muzyka: Ljube, Gabriela Robin, Tagai Soul, hymn Szkoły Podstawowej Nr 1 w Gryfinie (pierwotna wersja)
Obsada: Monika Barańska. Joanna Buśko, Julia Lewandowska, Katarzyna Łyczakowska, Maja Szymkowiak, Karolina Wojdyła, Krzysztof Gmiter, Bartosz Wilniewicz
Ego Vu jest to grupa istniejąca do 2011 r. pod nazwą Teatr Tańca VOGUE, starająca się wytworzyć swój własny język sceniczny. Oprócz tańca współczesnego, który jest najbliższy tancerzom, zespół poszukuje wiedzy w różnych technikach teatralnych i innych stylach tańca. Zespół jest jedynym, tak prężnym animatorem środowiska tanecznego i wizytówką taneczną całego województwa zachodniopolskiego.
Zachodniopomorską Ofensywę Teatralną stworzyło dziesięć teatrów z województwa zachodniopomorskiego oraz skierniewicki Teatr Realistyczny, który od wielu lat intensywnie współpracuje z grupami z tego regionu. Kilkudziesięciu artystów, którzy swoim zaangażowaniem zaświadczają o pasji zrodzonej z głębokiej potrzeby doświadczania i tworzenia teatru. ZOT to siedem działających aktywnie ośrodków teatralnych, sześć festiwali o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. To także rozbudowane projekty edukacyjne, wspólnie realizowane wydarzenia artystyczne, wspólny roczny kalendarz imprez, a przede wszystkim przedstawienia, które powstają z ważnego powodu i które starają się mówić „własnym głosem”.
Zachodniopomorska Ofensywa teatralna jest dofinansowana ze środków Samorządu Województwa Zachodniopomorskiego.
Fusy, koncert (Piwnica Kany)
Fusy to nowy i autonomiczny – głównie akustyczny – projekt muzyczny. Dwóch szczecińskich muzyków oraz aktorka-wokalistka z Gryfina połączyli swoje siły twórcze, by komponować, grać, bawić siebie i poruszać innych. Materiał aranżowany w minimalnej, akustycznej formie krąży po różnych sferach gatunkowych, przechodząc przez folk, zahaczając o pop, biorąc co nieco z piosenki aktorskiej, by czasami wybrzmieć hipisowskim rockiem. Raz poważnie i lirycznie, raz miłośnie, a jeszcze innym razem z poczuciem humoru – ale zawsze z zacięciem i przekonaniem. W marcu 2015 roku ukaże się ich debiutancka EP-ka.
Skład:
Ewa Chmielewska – wokal,
Andrzej Świeboda – gitara akustyczna / gitara klasyczna,
Bartłomiej Czajkowski – gitara basowa.
Zachodniopomorską Ofensywę Teatralną stworzyło dziesięć teatrów z województwa zachodniopomorskiego oraz skierniewicki Teatr Realistyczny, który od wielu lat intensywnie współpracuje z grupami z tego regionu. Kilkudziesięciu artystów, którzy swoim zaangażowaniem zaświadczają o pasji zrodzonej z głębokiej potrzeby doświadczania i tworzenia teatru. ZOT to siedem działających aktywnie ośrodków teatralnych, sześć festiwali o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. To także rozbudowane projekty edukacyjne, wspólnie realizowane wydarzenia artystyczne, wspólny roczny kalendarz imprez, a przede wszystkim przedstawienia, które powstają z ważnego powodu i które starają się mówić „własnym głosem”.
No.body (Teatr Abanoia), spektakl (Teatr Kana)
Człowiek jest śmiertelny. Jego ciało to efemeryda, chwilowy taniec form. Życie wibruje pomiędzy cząsteczkami, rozpiera i tworzy śmiertelne układy. Tańcząc je godzimy się na śmierć. Ciało jest pamięcią, pamięć tożsamością, tożsamość zapomnieniem. Chcemy zatrzymać się w ciele, przypomnieć je sobie na nowo.
Praca nad spektaklem to eksperyment, który prowadzi do mniej lub bardziej oczekiwanych wniosków. Nic od początku nie było oczywiste i na końcu też nieoczywistym pozostaje. Jeżeli podjęliśmy to ryzyko zapytania o fundamentalne dla człowieka sprawy, ale dla większości pozostające zupełnie poza percepcją, to przede wszystkim dlatego, że uznaliśmy temat za ważny, a przy tym mało znany. Odkrywanie w sobie i wokół siebie było nowym i potrzebnym doświadczeniem. Nie możemy powiedzieć, czy dzięki niemu wiemy więcej, ale na pewno nasza wrażliwość i uważność wzrosły. I dzięki temu odkrywanie stało się głębsze.
Nie zawsze widząc więcej, potrafimy lepiej zrozumieć. Ale na pewno widząc mniej, jeszcze mniej rozumiemy.
tekst i reżyseria: Konrad Pachciarek
autor muzycznego opracowania programu: zespół Teatru Abanoia
scenografia: zespół Teatru Abanoia
ruch sceniczny: Joanna Olejniczak
opracowanie graficzne materiałów do spektaklu: Kaja Kleśta
Obsada:
C1: Czarna Dziura - Joanna Olejniczak
C3: Io - Paula Jarmołowicz
C7: Europa - Olga Tabińska
C13: Kalisto - Katarzyna Mazurkiewicz
C17: 63 Pozostałe Księżyce - Natalia Mikita
C19: Twór Niezwykle Wulgarny - Elżbieta Pożarycka
Więcej na:
http://www.abanoia.pl/ i https://www.facebook.com/TeatrAbanoia?fref=ts
Charakterystyczną cechą Teatru Abanoia jest pełna niezależność organizacyjna. Teatr został stworzony na początku przez grupę młodych osób ze szczecińskiej dzielnicy Pogodno. Abanoia funkcjonuje dzięki zaangażowaniu, pasji i determinacji uczestników, a przeciwności natury organizacyjnej i finansowej nie przeszkadzają w zachowaniu intensywnego rytmu pracy warsztatowej oraz prezentowaniu spektakli.
Zachodniopomorską Ofensywę Teatralną stworzyło dziesięć teatrów z województwa zachodniopomorskiego oraz skierniewicki Teatr Realistyczny, który od wielu lat intensywnie współpracuje z grupami z tego regionu. Kilkudziesięciu artystów, którzy swoim zaangażowaniem zaświadczają o pasji zrodzonej z głębokiej potrzeby doświadczania i tworzenia teatru. ZOT to siedem działających aktywnie ośrodków teatralnych, sześć festiwali o charakterze ogólnopolskim i międzynarodowym. To także rozbudowane projekty edukacyjne, wspólnie realizowane wydarzenia artystyczne, wspólny roczny kalendarz imprez, a przede wszystkim przedstawienia, które powstają z ważnego powodu i które starają się mówić „własnym głosem”.
Dyskusje (Teatr Kana)
Każdego wieczoru po zakończeniu prezentacji odbywać się będą dyskusje podsumowujące na temat młodej sztuki niezależnej, w których wezmą udział: Lech Raczak – reżyser teatralny, teatrolog i dramatopisarz, Karol Drozdowski – teatrolog i krytyk teatralny, dr Magdalena Grenda – teatrolog i kulturoznawca (Zakład Performatyki UAM), dr Magdalena Krause – literaturoznawca i kulturoznawca, zainteresowana działaniami teatralnymi XX i XXI wieku (wykładowca historii teatru w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Gorzowie), Maciej Ratajczyk – aktor i reżyser teatru alternatywnego, student wiedzy o teatrze UJ.