14 marca | sobota | godzina 20.30 | Teatr Kana | wstęp: wolny
Opowieść o dwóch wielkich tradycjach śpiewu liturgicznego Europy, a także o ich wzajemnych relacjach. Dialog wybitnych śpiewaków, badaczy i reprezentantów tradycji Wschodu i Zachodu – Marcina Abijskiego i Marcina Bornusa-Szczycińskiego . Spotkanie poprowadzi dr hab. Tadeusz Kornaś.
Marcin Bornus- Szczyciński
Ponad 20 lat jako śpiewak-kontratenor uprawia solową muzykę barokową. Od 1981 roku prowadzi zespół "Bornus Consort" specjalizujący się w polskiej polifonii przełomu XVI i XVII stulecia. Aktualnie pracuje niemal wyłącznie nad monodią, zwłaszcza liturgiczną. Sam siebie, bardziej niż muzykiem, nazywa raczej "tradycjonarzem" - zajmującym się rozpoznawaniem, utrwalaniem i upowszechnianiem rozmaitych tradycji lokalnych.
Od 1991 wykłada liturgiczny śpiew tradycyjny w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym oo. Dominikanów w Krakowie i Warszawie. Zainteresowanie dominikańską tradycją liturgiczną od XIII wieku do lat dwudziestych minionego stulecia zaowocowało badaniami we współpracy z francuskim muzykologiem i śpiewakiem, Marcelem Peresem oraz z Dominikiem Vellardem.
Był także inicjatorem i twórcą Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu oraz projektu "Siedem Tradycji" w ramach Festiwalu Kraków 2000. Prowadzi międzynarodowy festiwal "Pieśń Naszych Korzeni" w Jarosławiu. Do XIV edycji był też dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśni naszych korzeni w Jarosławiu”. Obecnie pełni rolę doradcy festiwalu.
Marcin Abijski
Z wyróżnieniem ukończył studia na wydziale Muzyki Bizantyjskiej Ateńskiego Konserwatorium Narodowego oraz na wydziale Teologii Społecznej Narodowego Uniwersytetu Ateńskiego. Muzykę bizantyjską zgłębiał pod okiem Georgiosa Chatzichronoglou - Archonta Hymnodosa Wielkiego Kościoła (Patriarchatu Konstantynopola)* oraz ateńskiego protopsalty Konstantinosa Papachristodoulou. Jako muzykolog zajmuje się badaniem koneksji między muzyką bizantyjską a staroruską monodią, szczególnie w aspekcie praktyki liturgicznej. Badając i poznając różne nurty dawnej chrześcijańskiej muzyki liturgicznej współpracował z takimi zespołami jak Kameralny Chór Angelus, Kameralny Chór Męski Cantilena, Schola Teatru Wegajty, Bornus Consort, Schola Gregoriana Silesiensis czy też znany rosyjski zespół muzyki dawnej „Sirin”. Jest członkiem greckiego bizantyjskiego chóru „Byzantines Fones”. W roku 2008 założył Męski Chór Kameralny im. Bogdana Onisimowicza, z którym pracuje nad odtworzeniem praktyki wykonawczej XVI wiecznych melodii Monasteru Supraskiego i innych dawnych form śpiewu liturgicznego. Propagując tradycyjną, oryginalną muzykę bizantyjską w Polsce i za granicą, prowadzi liczne warsztaty i wykłady oraz uczestniczy w konferencjach.
Tadeusz Kornaś
Adiunkt w Katedrze Teatru. W latach 1997-2009 redaktor „Didaskaliów" (w latach 2004-2008 redaktor naczelny). Interesuje się przede wszystkim teatrem polskim XX i XXI wieku. Specyficzne miejsce w tym obszarze zainteresowań zajmuje teatr „inny" - sytuujący się na peryferiach głównego obiegu artystycznego. Tych zagadnień dotyczyły jego książki: Włodzimierz Staniewski i Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice"(Homini 2004) oraz Between Anthropology and Politics. Two Strands of Polish Alternative Theatre (Instytut Teatralny 2007). Był współorganizatorem sesji naukowej Grotowski: Samotność teatru, która odbyła się w 2009 roku dzięki współpracy UJ i w PWST i Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu. Ważnym kręgiem jego zainteresowań jest usytuowanie teatru w szerokim kontekście kulturowym i społecznym. Stąd badania na temat związków teatru z filozofią, religią czy historią.
O projekcie OKNO. ZBLIŻENIA
Tegoroczna edycja projektu OKNO. ZBLIŻENIA - od kilku już lat prezentującego w możliwe szerokim spectrum wybrane zagadnienia z dziedziny kultury i teatru oraz najważniejszych twórców, zespoły i ośrodki realizujące autorskie poszukiwania artystyczne i działania kulturotwórcze - poświęcona będzie zagadnieniu „harmonii w teatrze”. Postanowiliśmy zaprosić artystów skupiających swoje poszukiwania na temacie dźwięku i głosu, rozumianego zarówno jako narzędzie wydobywania muzyczności działania teatralnego, ale też jako metody „otwierania” aktora, badania i uświadamiania mu skali jego możliwości, a także jako drogi samorozwoju. Będzie to też, w szerszym kontekście, rozmowa na temat harmonii jako wartości – próba zadania pytań o możliwość „przekraczania chaosu”, budowania porządku, kształcenia „słuchu na rzeczywistość”. W marcu gościem OKNA będzie Schola Węgajty.
SCHOLA WĘGAJTY
SCHOLA WĘGAJTY powstała w styczniu 1994 roku i działa w ramach Stowarzyszenia Węgajty niedaleko Olsztyna. Zespół tworzą śpiewacy, aktorzy, muzycy, plastycy, teatrolodzy i muzykolodzy pochodzący z 6 krajów europejskich. Schola zajmuje się rekonstrukcją średniowiecznych dramatów liturgicznych, prezentacjami muzyczno-teatralnymi, badaniami nad tradycjami śpiewu liturgicznego i sakralnego, antropologią kultury oraz edukacją i animacją teatralną.
Od 20 lat opracowuje i wykonuje najstarsze europejskie zabytki literacko-muzyczno-dramatyczne (rękopisy polskie, francuskie, włoskie, niemieckie). Ma w swoim dorobku i repertuarze 7 łacińskich średniowiecznych dramatów liturgicznych, stanowiących kanon tego gatunku, które były prezentowane w wielu krajach Europy oraz głównych ośrodkach w kraju. Poprzez połączenie twórczych sił i doświadczeń aktorów, śpiewaków, instrumentalistów, teatrologów, antropologów, plastyków, językoznawców, liturgistów i przedstawicieli innych komplementarnych dziedzin, zespół wypracował unikalny i rozpoznawalny idiom wykonawczy i stylistyczny, oparty na archaicznych i tradycyjnych technikach warsztatu muzyczno-teatralnego.
Projekt OKNO – ZBLIŻENIA 2015 dofinansowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programu Edukacja kulturalna. Wydarzenie jest współorganizowane przez Stowarzyszenie „Węgajty” w ramach projektu _„Quem Queritis 2014-2016” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.