PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński

KALENDARIUM 2014:
STY | LUT | MAR | KWI | MAJ | CZE | LIP | SIE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU

12-13 grudnia | piątek-sobota | Teatr Kana

OKNO: ZBLIŻENIA - Spotkanie trzecie: Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN"

Rezerwacja biletów na spektakl pod numerem telefonu: 91 434 15 61 lub drogą elektroniczną: paula@kana.art.pl (od poniedziałku do piątku między 9 a 15); zakup i odbiór biletów w Piwnicy Kany. Na warsztaty wstęp jest bezpłatny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja drogą elektroniczną: paula@kana.art.pl W mailu prosimy napisać kilka słów o sobie. Liczba miejsc ograniczona!

ROZKŁAD JAZDY:

12 grudnia - piątek

godzina 18.00 - Pamięć Miejsca - o działaniach Ośrodka "Brama Grodzka - Teatr NN" w Lublinie, prowadząca: Joanna Zętar spotkanie - Teatr Kana, wstęp wolny

godzina 21.00 - wystawa typograficzna - kuratorka: Alina Bąk, wernisaż, Piwnica Kany, wstęp wolny

13 grudnia - sobota

godzina 10.00-14.00 - Cyfrowa animacja kultury: planowanie projektu, technologie, media społecznościowe, prowadzenie: Łukasz Kowalski, warsztat, MBP, ProMedia, al. Wojska Polskiego 2 - zapisy

godzina 12.00-14.00 - Historia mówiona, prowadzenie: Wiola Wejman, warsztat, Teatr Kana - zapisy

godzina 15.00-18.00 - Tworzenie Książeczek Pamięci, prowadzenie: Alina Bąk, warsztat, Teatr Kana - zapisy

godzina 14.30-17.00 - Remiks filmowy, prowadzenie: Karolina Kryczka-Kowalska, warsztat, MBP, ProMedia, al. Wojska Polskiego 2 - zapisy

godzina 19.00 - Opowieści z Bramy, Witold Dąbrowski i Jarosław Adamów (klarnet) - spektakl, Teatr Kana, bilety: 10 zł

godzina 20.00 - Filmy z Ośrodkiem i o Ośrodku: Magiczne Miasto€ (55 minut), scenariusz i reżyseria: Natasza Ziółkowska-Kurczuk, projekcja filmu, Teatr Kana, wstęp wolny

Wspólnym, łączącym wszystkie spotkania hasłem tegorocznej edycji projektu OKNO jest CENTRUM, CZYLI POGRANICZE. Odwołując się do tego filmowego tytułu prezentujemy ośrodki tworzone przez ludzi, dla których owo pogranicze stało się życiowym wyborem. Obecnie są one nowoczesnymi, interdyscyplinarnymi centrami kuturowymi, prowadzącymi równolegle działalność artystyczną, badawczą, edukacyjną i dokumentacyjną. Ich historia zaczynał‚a się ™jednak od wspólnej, młodzieńczej, obarczonej niepewnością i ryzykiem, ale powodowanej pasją i potrzebą samorealizacji decyzji o stworzeniu własnego miejsca. Dotychczas odbyły się kompleksowe prezentacje Teatru Wegajty i Ośrodka Pogranicze - sztuk, kultur, narodów w Sejnach. W grudniu zapraszamy na spotkanie z Ośrodkiem Brama Grodzka - Teatr NN z Lublina - z ludźmi zajmującymi się tworzeniem niezwykłego archiwum pamięci. W programie: rozmowy, spektakle, warsztaty, filmy, wystawa.

Projekt dofinasowany ze ś›rodków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programu: Edukacja Kulturalna.

OŚRODEK BRAMA GRODZKA - TEATR NN

Działania Ośrodka nawiązują do symbolicznego i historycznego znaczenia jego siedziby - Bramy Grodzkiej, dawniej będącej przejściem pomiędzy miastem chrześcijańskim i żydowskim, jak również do położenia Lublina w miejscu spotkania kultur, tradycji i religii. Przez lata Brama stała się miejscem, gdzie - jak w Arce Pamięci -€“ ocalane są dla przyszłych pokoleń stare fotografie i różne dokumenty. Szczególne miejsce zajmują tu zasoby historii mówionej -€“ nagrania rejestrujące wspomnienia o mieście żydowskim obejmujące ponad 3 tys. godzin nagrań. Wszystkie te materiały można zobaczyć na wystawie znajdującej się w siedzibie Ośrodka - Bramie. Opowiada ona o życiu społeczności żydowskiej w Lublinie w okresie przedwojennym. W oparciu o znajdującą się w Ośrodku wystawę, artystyczną instalację oraz zebrane materiały dokumentalne (fotografie, relacje mówione świadków), tworzone są różnego rodzaju programy edukacyjne. W działaniach Ośrodka na dużą skalę wykorzystywane są nowe technologie. Sieć internetowa, w tym serwisy społecznościowe, stały się dla Ośrodka nowym miejscem aktywności związanej z tworzeniem różnorodnych narracji pamięci. Portal Ośrodka: Lublin. Pamięć‡ Miejsca jest nowatorską, multimedialną i hipertekstową… opowieścią o historii Lublina. Działalność teatralna Ośrodka jako Teatru NN związana była z lubelskim teatrem studenckim końca lat siedemdziesiątych i lat osiemdziesiątych. Dziś są to spektakle oparte na opowieś›ciach chasydzkich oraz tekstach Izaaka Bashevisa Singera.

"Pamięć Miejsca - o działaniach Ośrodka Brama Grodzka - Teatr NN w Lublinie" - Joanna Zętar

Multimedialna opowieść o historii Bramy Grodzkiej i jej najbliższego sąsiedztwa - nieistniejącej dzielnicy żydowskiej. Ale także opowieść o dziedzictwie kulturowym Lublina i Lubelszczyzny w kontekście działań podejmowanych przez instytucję kultury ulokowaną w samym sercu lubelskiego Starego Miasta (w niegdysiejszym przejściu łączącym miasto żydowskie i chrześcijańskie). Punktem wyjścia dla pracy Ośrodka są poszukiwania materiałów archiwalnych, takich jak fotografie czy wspomnienia mieszkańców miasta, które są następnie wykorzystywane w działaniach edukacyjnych (warsztaty, wystawy), artystycznych (akcje w przestrzeni miasta, spektakle teatralne) oraz animacyjnych (przestrzeń internetowa). Wszystkie podejmowane przez Ośrodek aktywności zogniskowane są wokół tematu pamięci, dziedziczenia pamięci i opieki nad pamięcią.

wystawa typograficzna

Wystawa prac typograficznych, wykonanych pomiędzy 2008 a 2014 rokiem w ramach działań warsztatowych, w prowadzonej przez Ośrodek "Brama Grodzka - Teatr NN" Izbie Drukarstwa. Najliczniejszą grupę stanowią afisze informujące o wydarzeniach realizowanych przez Ośrodek. Są to prace wykonane na zabytkowych maszynach drukarskich z początku dwudziestego wieku z wykorzystaniem oryginalnych krojów pism występujących w formie czcionek drewnianych i metalowych. Elementy te stanowią wyposażenie pracowni typograficznej Domu Słów (interdyscyplinarnej instytucji artystyczno-edukacyjnej, będącej częścią Ośrodka Brama Grodzka - Teatr NN, której program został zbudowany wokół znaczenia słowa w kulturze oraz w życiu społecznym).

Opowieści z Bramy

Tajbełe i demon to adaptacja opowiadania I.B. Singera pod tym samym tytułem. Akcja opowiadania dzieje się w małym, podlubelskim miasteczku, typowym sztetł, gdzie mieszka 33-letnia Tajbełe. Porzucona przez męża, bez potomstwa niewiele oczekuje od życia. Tymczasem wkracza w nie ukrywający się pod osłoną nocy biedny pomocnik mełameda (nauczyciela). Zabawna początkowo historia tego romansu koń„czy się pogrzebem kochanka i wielkim smutkiem osamotnionej kobiety. Historia wzruszająca, pełna zwrotów akcji, z niezwykłą muzyką wykonywaną na żywo.

występują: Witold Dąbrowski i Jarosł‚aw Adamów (klarnet)

reżyseria: Tomasz Pietrasiewicz

Magiczne Miasto

Lublin jest szczególnym miastem. Jego charakter przez całe wieki kształtowały różne narodowości i różne kultury. To z pozoru prowincjonalne miasto było miejscem, w którym ważyły się losy Polski, a nawet losy całego świata. Bo oto tu nagle miał‚ się dokonać koniec ś›wiata i zbawienie dla całego świata. Dokładnie tu - w sąsiedztwie Bramy Grodzkiej, w miejscu, gdzie pod Zamkiem rozciągają się dzisiaj błonia. To miasto aniołów i diabłów, walki dobra ze złem. Filmowym przewodnikiem po tym mieście jest Profesor Władysław Panas, a opowiadają o nim wybitni twórcy.

scenariusz i reżyseria: Natasza Ziółkowska-Kurczuk

zdjęcia: Tomasz Michałowski

muzyka: Henryk Kuźniak

scenografia: Ireneusz Salwa

montaż: Tadeusz Sosnowski

Cyfrowa animacja kultury: planowanie projektu, technologie, media społecznościowe

Warsztat skierowany do animatorów kultury. Uczestnicy zmierzą… się z problemem prowadzenia działań w obszarze kultury w obliczu gwałtownie zmieniających się przyzwyczajeń użytkowników i technologii: począwszy od opisu projektu, zdefiniowania odbiorców, możliwych narzędzi komunikacji, pozyskiwania dofinansowania, aż do opracowania nowoczesnej strategii promocji.

Spotkanie z historią mówioną

Warsztaty skierowane są do osób, które chciałyby nagrywać relacje ze świadkami historii i wykorzystywać je w projektach edukacyjnych. Celem warsztatów jest przekazanie wiedzy i umiejętności, które pozwolą samodzielnie przeprowadzić, zarejestrować, zarchiwizować i opublikować wspomnienia świadka historii. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, czym jest historia mówiona i w jaki sposób może być wykorzystywana do ocalania pamię™ci. Zapoznają się także z metodami prowadzenia rozmów ze świadkami historii oraz z technicznymi zasadami nagrywania wywiadów audio i wideo, a także sposobami archiwizowania nagrań. Ważnym narzę™dziem podczas zajęć będą telefony komórkowe, ktĂłre wykorzystane zostaną do nagrywania relacji. Wiedza pozyskana w trakcie warsztatów może stać się inspiracją w tworzeniu lokalnych projektów edukacyjnych opartych na metodzie oral history. Uczestnicy proszeni są o zabranie telefonów komórkowych z funkcją dyktafonu lub innych urządzeń nagrywających.

Książeczki pamię™ci

Warsztat będzie próbą stworzenia rodzaju obiektu-pamiętnika w postaci książeczki. Tematem książeczki będzie pamięć - dom - tożsamość. Pracować będziemy na własnych historiach mówionych, z użyciem techniki typografii i kolażu. W ten sposób trudne do nazwania wartości zobrazujemy znaczeniem i konstrukcją słów tworzących obiekty pamięci.

Remiks filmowy

Warsztat będzie poświęcony tworzeniu remiksów - filmowych materiałów wykorzystujących cyfrowe zasoby. W trakcie spotkania będzie można poznać sposoby prowadzenia narracji, narzę™dzia rejestracji i edycji wideo, miejsca publikacji efektów pracy. Ważnym aspektem spotkania będą też prawa autorskie i wolne licencje.

inne wydarzenia GRUDNIA 2014

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚšRODEK TEATRALNY KANA - pl. Śšw. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | telefon: +48 91 433 03 88 | telefon/fax: +48 91 434 15 61 | e-mail: info@kana.art.pl