PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński

KALENDARIUM 2013:
STY | LUT | MAR | KWI | MAJ | CZE | LIP | SIE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU

24. listopada, 17:00

OKNO - ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU. DEKONSTRUKCJA TRADYCJI. TEATR PIEŚNI KOZŁA

"PIEŚNI LEARA" - spektakl Teatru Pieśni Kozła (Wrocław)

Miejsce: Trafostacja Sztuki
Bilety: 20 zł ulgowe, 30 zł normalne

22-24 listopada OKNO- ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU. DEKONSTRUKCJA TRADYCJI. TEATR PIEŚNI KOZŁA.

Projekt OKNO-ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU jest kontynuacją festiwalu Spotkań Teatralnych OKNO, który obecnie przyjął formułę realizowanych kilka razy w roku tematycznych spotkań. W roku 2013 wspólnym hasłem projektu jest pojęcie DEKONSTRUKCJI odnoszące się zarówno do poszukiwań formalnych, jak i sposobu konfrontowania się z rzeczywistością zewnętrzną oraz z własnymi, wewnętrznymi uwarunkowaniami. Spotkanie I dotyczyło "dekonstrukcji myśli" (Teatr Porywacze Ciał z Poznania), Spotkanie II "dekonstrukcji formy" (Teatr Akhe z Petersburga). Spotkanie III "dekonstrukcji nowoczesności" (Teatr OM2 z Tokio). Spotkanie IV to "dekonstrukcja tradycji" - spotkanie z Teatrem Pieśń Kozła z Wrocławia.

  • Współorganizatorem projektu jest TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie, Centrum Sztuki Współczesnej
  • Projekt dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu "Edukacja kulturalna"
Teatr Pieśń Kozła

Teatr Pieśń Kozła, założony w 1996 roku przez Grzegorza Brala i Annę Zubrzycki, przez lata swej działalności zdobył międzynarodowe uznanie jako jeden z najbardziej nowatorskich zespołów europejskich, wykorzystujący w swej praktyce trening aktorski i nieustannie poszukujący nowych rozwiązań artystycznych. Mający swą siedzibę we Wrocławiu zespół wciąż rozwija swoje spektakle w celu otworzenia i pogłębienia perspektywy unikalnych doświadczeń, które pozwoliłyby widzom odkrywać własną wrażliwość i humanizm. Zarówno trening, jak i próby oraz spektakle traktowane są jako część nieustannego procesu i rodzaj pracy "laboratoryjnej", pozwalającej aktorom i reżyserowi poszukiwać coraz to nowszych technik i środków artystycznej ekspresji. Tym, co wyróżnia Teatr Pieśń Kozła, jest dążenie do międzyludzkiego spotkania i otwartości, które stanowią zalążek autentycznego doświadczenia. Zaangażowanie w proces tworzenia trwałych związków między jednostkami jest punktem wyjścia do każdego nowego rodzaju treningu, który zawsze integruje ruch, głos, pieśń i tekst. Te składające się na spektakl elementy sprawiają, iż jest on głęboko zakorzeniony w muzyczności i potrafi przemawiać do widzów na bardzo sensualnym poziomie. Poprzez praktykę teatralną opartą na treningu fizycznym i wokalnym, zespół nieprzerwanie wzbogaca nie tylko własne spektakle, ale przyczynia się do artystycznego rozwoju aktorów, z którymi współpracuje. Poprzez tworzenie wciąż ewoluujących spektakli, Teatr Pieśń Kozła oferuje swym widzom możliwość doświadczenia swej własnej wrażliwości oraz znacząco przyczynia się do rozwoju sztuki teatralnej na świecie. Zespół był wielokrotnie wyróżniany prestiżowymi nagrodami, zdobywając międzynarodową renomę. Dzięki swojej działalności pedagogicznej Teatr Pieśń Kozła aktywnie stymuluje rozwój młodego pokolenia artystów.

Pieśni Leara

Premiera: 28 września 2012.

Pieśni Leara nie są linearną opowieścią, lecz ukazują świat energii i rytmów rządzących szekspirowskim dramatem. Zespół skoncentrował się na wyborze kluczowych scen z Króla Leara, które posłużyły za inspirację do snucia historii za pomocą słów, gestów i muzyki. Każda pieśń jest punktem wyjścia do kolejnego „dramatycznego poematu”. Muzyka staje się rzeczywistą postacią lub zdarzeniem, kreuje relacje międzyludzkie.

Międzynarodowa premiera Pieśni Leara odbyła się na Fringe Festival w Edynburgu w sierpniu 2012 roku. Podczas festiwalu spektakl uhonorowany został aż trzema prestiżowymi nagrodami: Fringe First, Herald Archangel oraz Musical Theatre Matters Award. Pieśni Leara zajęły również 1. miejsce w rankingu wszystkich spektakli teatralnych wystawianych w Edynburgu prowadzonym przez The List.

Pieśni Leara zostały docenione w podsumowaniu “Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2012/2013” opublikowanym w najnowszym numerze czasopisma “Teatr”. Pieśni Leara znalazły się wśród najlepszych spektakli w następujących kategoriach: Najlepsze przedstawienie, Najlepsza muzyka, Najlepsze przedstawienie teatru muzycznego, Najlepsze przedstawienie offowe, Najlepsza rola epizodyczna.

Reżyseria: Grzegorz Bral
Muzyka: Jean-Claude Acquaviva, Maciej Rychły
Przygotowanie Pieśni: Kacper Kuszewski
Obsada: Anna Zubrzycki, Anu Salonen, Monika Dryl, Julianna Bloodgood, Emma Bonnici, Kacper Kuszewski, Rafał Habel, Gabriel Gawin, Paolo Garghentino, Ian Morgan, Maciej Rychły

Recenzje spektaklu:

Czasopismo Teatr
Z tak gorącym ładunkiem uczuć rozpaczy, bólu, nadziei i wiary w zbawienną rolę miłości nie spotkamy się w teatrze. Ale to nie teatr, lecz żywy, choreiczny rytuał misteryjny. To opus magnum Teatru Pieśń Kozła ma silne własności terapeutyczne, nawet znajomi ironiści otwarcie płakali na spektaklu. Œpiew jest nad wyraz piękny, znakomicie rozpisany na głosy i niezwykle przejmujący.
autor: Jacek Dobrowolski

Fringe Biscuit
Reżyser Grzegorz Bral , dyryguje swoim zespołem jak orkiestrą klasyczną. Aktorzy grają doskonale, wymyślając na nowo konwencjonalne formy postaci i fabuły – i teatru w ogóle. Spektakl, choć świeży, jest zarazem nieustarszenie archaiczny w swojej wzniosłości: ceremonialny i uświęcony, bogaty w esencję sztuki. Z czcią kładę na dłoni moje pięć gwiazdek.

The Herald
Pieśni Leara Teatru Pieśni Kozła z Wrocławia – które przeplatają krótkie fragmenty tekstów Szekspira z polifoniczną Pieśnią, pieczołowicie opracowaną choreografią ruchu i wykonywaną na żywo muzyką – to nie tylko jedno z najbardziej emocjonalnych przedstawień jakie widziałem w Edynburgu tego lata, lecz również jedna z najbardziej poruszających produkcji teatralnych, jakich doświadczyłem kiedykolwiek.

Edinburgh Festival
To sama esencja Leara, wysuszona i skondensowana; wyczuwana raczej, niż oglądana. Gdy ją wchłaniamy, nie trafia pod skórę, lecz przenika od razu do naszego szpiku. Przez pół godziny po spektaklu byłem jak porażony prądem, nie mogłem podnieść się z kolan. To przedstawienie jest niczym odtruwanie całego organizmu; katharsis czyste, proste i transcendentne.

Fringe Guru
Teatr Pieśni Kozła to niezwykły zespół, mistrzowie w swoim rzemiośle. Ich twórczość wykracza poza muzykę, której słucha się dla przyjemności, łącząc zbiór niezwykle sugestywnych i emocjonalnych utworów z prawdziwie magicznym obszarem teatru.

Treeweeks
Bez wątpienia jest to najlepsze przedstawienie, jakie widziałem na tegorocznym Fringe’u. Pieśni Leara to dramatyczne przetworzenie Króla Leara z użyciem Pieśni. Stosując tę metodę, Teatr Pieśni Kozła w sposób doskonały zdołał uchwycić istotę sztuki Szekspira.

Edinburgh Spotlight
Teatr Pieśni Kozła to zespół, który oddycha razem, co napełnia ich pracę niezwykle zdyscyplinowaną energią, która może być, na przemian, surowa i wyrafinowana. Ich precyzja spaja wszystko w przedstawienie, które wywiera na widzach ogromne wrażenie. Utrzymuje się ono jeszcze długo po tym, jak ucichną owacje i scena opustoszeje; Pieśni Leara wciąż w nas rozbrzmiewają.

<<< inne wydarzenia LISTOPADA

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | Telefon: +48 91 433 03 88 | Telefon/Fax: +48 91 434 15 61 | E-mail: info@kana.art.pl