PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński
15. Spotkania Teatralne - OKNO 2013
OKNO-ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU.
Część III. "TEATR OM2. DEKONSTRUKCJA NOWOCZESNOŚCI."

15. - 20. października 2013

ZOBACZ PROGRAM I WYDARZENIA FESTIWALU >>>

INFORMACJE O FESTIWALU
OKNO-ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU
TEATR OM2. DEKONSTRUKCJA NOWOCZESNOŚCI.

Projekt OKNO-ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU jest kontynuacją festiwalu Spotkań Teatralnych OKNO realizowanego przez Teatr Kana od 1997 roku, którego założeniem było prezentowanie i promowanie różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze alternatywnym, a także wymiana doświadczeń i praktyk pomiędzy twórcami oraz nieformalna edukacja artystyczno-kulturalna. W ciągu 14 kolejnych edycji udało się sformułować szereg pytań o ważne dla współczesnej sztuki zjawiska, a także zaprezentować kilkadziesiąt zespołów z całego świata. Ubiegłoroczna 15. edycja zapoczątkowała nowy etap w realizacji festiwalu - przyjął on formułę realizowanych kilka razy w roku tematycznych spotkań z wybranymi artystami, których twórczość jest przedstawiana w możliwie szerokim spektrum (dotychczas zrealizowane zostały prezentacje Studia Teatralnego Piotra Borowskiego, Teatru Krepsko, Teatru ZAR, oraz - jeszcze w 2011 roku - Odin Teatret Eugenio Barby).

W tym roku, wspólnym hasłem projektu będzie pojęcie DEKONSTRUKCJI odnoszące się zarówno do poszukiwań formalnych, jak i sposobu konfrontowania się z rzeczywistością zewnętrzną oraz z własnymi, wewnętrznymi uwarunkowaniami. Każdy z zaproszonych w tym roku zespołów jest swoistym teatralnym buntownikiem, prowokatorem nieprzewidywalnych działań. Każdy jest eksperymentatorem, uporczywie poszukującym formy adekwatnej do rzeczywistości zarówno spektaklu (rozumianego jako przestrzenna struktura znaczeń, relacji, emocji, ale też metod i technik), jak i otaczającego nas chaosu popkultury, polityki, mediów, a także do - dusznego często - ciężaru tradycji. Twórczość każdego z nich charakteryzuje "podszyty" ironią bunt, skłonność do zadawania niewygodnych pytań, a także determinacja - również w zaprzeczaniu samemu sobie, poddawaniu "siebie w wątpliwość", dekonstruowaniu z trudem budowanej "chwilowej rzeczywistości" przedstawienia - być może po to, żeby odnaleźć jakąś "pierwotną strukturę wynikającą ze współistnienia nierozstrzygalnych sprzeczności". Każdy tworzy teatr, który mówi własnym językiem, jest siebie świadomy i porusza tematy, które są dla jego twórców rzeczywiście istotne.

Spotkanie I dotyczyło "dekonstrukcji myśli" (Teatr Porywacze Ciał z Poznania), Spotkanie II "dekonstrukcji formy" (Teatr Akhe z Petersburga).

Spotkanie III to "dekonstrukcja nowoczesności" - Teatr OM2 z Tokio.

Projekt realizowany jest dzięki dofinansowaniu
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z Programu Edukacja, Priorytet: Edukacja kulturalna.

Gościem trzeciej części będzie TEATR OM2 z Tokyo.

TEATR OM2

OM2 to grupa teatralna, skupiona wokół Shigeo Makabe - reżysera i właściciela teatru offowego w Tokio (od 1987 roku). Swoimi eksperymentalnymi i kontrowersyjnymi spektaklami twórcy OM2 zyskali w Japonii miano jednego z najbardziej radykalnych teatrów poszukujących. Pracę poza granicami Japonii rozpoczęli zaproszeniem na Singapore Art Festival w 1994. Od tego czasu wielokrotnie brali udział w imprezach zagranicznych: Sigma Festival Bordeaux, Cairo Experimental Theater Festival, na którym zdobyli nagrodę za najlepszy spektakl. Grali również w krajach Afryki, Azji i Ameryce. W 2003 roku grupa OM2 brała udział w festiwalu Japan Now (spektakl pt."Opus No.2"), gdzie spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony polskiej, niemieckiej i szwajcarskiej widowni.

Naoko Shibasaki - członkini OM2. Wraz z grupą występuje w wielu krajach Europy, Azji i Ameryki Północnej, jako solistka uczestniczy w licznych festiwalach w Japonii i poza nią. Jej dawniejsze prace dotyczyły obiektów codziennego użytku, jak krzesła, słowa, telefony komórkowe. Nowe są bardziej wewnętrzne, związane z ciałem. "Czym jestem?", "co to znaczy wchodzić w interakcję z innymi?- to jedno z podstawowych pytań, którymi zajmuje się w swoich performansach i eksperymentach. Poszukuje swojej "istoty" w kontakcie z atmosferą, czasem i ciałem na scenie.

Mayuko Nyunoya - członkini OM2, występuje zarówno z grupą, jak i solo. Uczestniczy w festiwalach w Japonii i poza nią, współpracuje także z artystami wizualnymi. Pozbawione znaczenia czynności, takie jak "oddychanie", "mruganie" i "chodzenie" stają się dla niej punktem wyjścia do improwizacji i poszukiwań wewnątrz ciała. Nie dbając o wizualne piękno czy aspekt rozrywkowy, tworzy stoickie i delikatne spektakle, nie mieszczące się w ramach gatunków tańca czy teatru. Poprzez własne ciało poszukuje ludzkiej wolności.

Imre Thormann - tancerz, choreograf, reżyser, bliski współpracownik Teatru OM2. Po młodzieńczym epizodzie lidera kapeli punkowej poświęcił się długoletniemu studiowaniu wschodnich sztuk walki: aikido, kung fu, tai chi, taekwon do (mistrzostwo Szwajcarii w 1984 roku). W 1990 roku zdobył kwalifikacje jako nauczyciel F.M. Alexander Technique. Mieszkał w Tokio od 1990 roku. Tam studiował taniec butoh pod kierunkiem Kazuo Ohno i sztukę Noguchitaiso pod kierunkiem Nogushi Michizo. Od 1993 roku wielokrotnie występował w Japonii i w Europie. Od 2002 roku prowadzi własną szkołę w Tokio i Europie. W latach 2001 i 2003 organizował festiwal Japan Now (Szwajcaria, Niemcy, Polska), podczas którego Teatr OM2 po raz pierwszy wystąpił w Szczecinie.

ZOBACZ PROGRAM I WYDARZENIA FESTIWALU >>>

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | Telefon: +48 91 433 03 88 | Telefon/Fax: +48 91 434 15 61 | E-mail: info@kana.art.pl