PROJEKT "TRANSKULTURA"
Program - Sierpień 2009
"Body Resonance"- warsztaty tańca butoh Yumiko Yoshioka.
"Body Resonance"- Yumiko Yoshioka Butoh Workshop.
"specific site seeing" Interdyscyplinarny Festiwal Warsztatowy.
"specific site seeing" Interdisziplinäres Werkstattfestival.
Między 17 do 30 sierpnia zbierze się siedem grup artystycznych, które w swoistym dialogu wspólnie wykorzystują przestrzeń jako centralny temat i jako element inscenizacyjny swoich projektów. Zaproszone zespoły każdorazowo podchodzą do tego zagadnienia z innej strony. Wykorzystują wyjątkowe możliwości przestrzenne zamku Bröllin testując i rozwijając swoje metody artystyczne. W podsumowującym tygodniu 28 - 30.08 zostaną zaprezentowane wyniki ich pracy.
28 - 29.08. Prezentacja wyników pracy / Präsentationen der Arbeitsergebnisse
Jens Femerling "Vanished - Verschwunden" - wystawa fotografii.
Jens Femerling "Vanished - Verschwunden" - Fotographie - Ausstellung.
Jens Femerling, urodził się w 1969 roku w Berlinie, zajmuje się przede wszystkim eksperymentalną fotografią teatralną. Fascynacja niepowtarzalnością obrazów scenicznych i w dużej mierze skomplikowanymi sytuacjami oświetleniowymi kształtują jego twórczość. Ponadto tworzy rzeźbiarsko - fotograficzne instalacje. Praca w branży reklamowej i dokumentalnej jest dla niego równie oczywista jak sztuka.
Leaving the homezone - productions:
Theater ASPIK i "teatro degli appesi", Ass. BON VOYAGE "TRAFFICO".
Istota ruchu drogowego dostarcza najbardziej wyraźnego i bezpośredniego obrazu społeczeństwa. Wychodząc z tego założenia, niemiecko - włoska koprodukcja zajęła się pytaniem: jak radzimy sobie w połączonej Europie? Jakie reguły ruchu drogowego istnieją i kto ich przestrzega? Unormowane znaki drogowe, limity wydzielania spalin, przepisy dotyczące higieny itd. od Sycylii po Stralsund - czy to w ogóle działa? I w jaki sposób? W części teoretycznej (sala wykładowa dla zdających na prawo jazdy) i praktycznej (drogi na świeżym powietrzu regulowane przepisami ruchu drogowego) zostanie sprawdzone przystosowanie niemiecko - włoskiego zespołu do zasad ruchu drogowego. Przy czym istotne są: poruszanie się do przodu i stanie w miejscu, zderzenia i pożegnania, wewnętrzna część pojazdu i przestrzeń na zewnątrz, którą tym pojazdem opanowujemy. LEAVING THE HOMEZONE rozpoczęło się próbną pracą w Bröllinie i w ramach festiwalu "specific site seeing" prezentuje pierwsze rezultaty tejże pracy.
Niezależny Teatr ASPIK z Dolnej Saksonii został założony już w 1988 roku przez absolwentów "kulturoznawstwa i estetycznej praktyki" w Hildesheim. Grupa stała się znana pod artystycznym kierownictwem reżysera Uli Jäckle, dzięki przeróbkom filmowym i literackim, międzynarodowym koprodukcjom i przestawieniom na aktualne tematy.
Aktorzy: Florian Brandhorst, Arnd Heuwinkel, Marco Lorenzi, Barbara Mazzi, Maddalena Monti, Andrea Redavid, Luzia Schelling, Izabela Terek, Michael Wenzlaff
Dr. Maren Witte "GRACE (gracja). O WDZIĘKU I ŁASCE (Stacja 4)".
Dr. Maren Witte "GRACE. ÜBER ANMUT UND GNADE (Station 4)".
Wdzięk i łaska są stanami ulotnymi. Zachodzą podczas interakcji społecznych, które łaska gwarantuje i odrzuca, wdzięk zaś zaszczyca lub demonizuje. Znawczyni tańca i dramaturg Maren Witte skupiła się w swojej instalacji tanecznej na dwóch aspektach angielskiego słowa "grace". W centrum swoich artystycznych poszukiwań stawia pytania zarówno etyczne jak i estetyczne, polityczne i religijne. "Grace" jest instalacją otwartą i zakłada interakcję, której celem jest zbadanie nowego, uwarunkowanego kulturowo odczuwania piękna oraz pojęcia łaski. W pierwszej fazie badań przepytani zostaną zarówno eksperci jak i przypadkowi ludzie z ulicy. Wyniki zostaną zaprezentowane w tanecznej instalacji uzupełnionej pokazem wideo w trzech pomieszczeniach Schloss Bröllin.
Dr. Maren Witte pracuje od lata 2008 nad projektem badawczym "Grace". Poszczególne stacje odbywały się w Poczdamie, w trakcie Dni Tańca 2009, w Dock 11 oraz w Schloss Bröllin.
Uczestnicy: Maren Witte, Johanna Chemnitz, Caroline Picard, Felipe Frozza, Wolfgang Ranft, Cilgia Gadola
written-not-written "podróż zimowa // voyages d'hiver".
written-not-written "winterreisen // voyages d'hiver".
W ramach niemiecko - francuskiego projektu grupa berlińskich muzyków written-not-written zajęła się centralnymi tematami schubertowskiej "Podróży zimowej". Opierając się na romantycznych motywach wyobcowania, samotności, wykorzenienia i braku orientacji tworzą niezwykły współczesny komentarz do cyklu pieśni kompozytora. Młodzież z Paryża i Berlina razem z profesjonalnymi artystami rozwija w odniesieniu do motywu podróżnika własne myśli, słowa i sceniczne przemyślenia na wciąż jeszcze aktualne tematy. Zostaną one zaprezentowane w muzyczno - przestrzennej instalacji.
Zespół written-not-written składa się z muzyków grającyh w różnych stylach (klasyka, jazz, elektronika) zainteresowanych tym samym repertuarem jak i nienotowanym muzycznym kontaktem. Za pomocą różnych form improwizacji i interdyscyplinarnego podejścia grupa rozwija swój własny muzyczny alfabet, który łamie konwencje gatunkowe, by stworzyć między nimi połączenia.
Uczestnicy: Augustin Maurs, Verena Harzer, Friederike Zenk, Jordane Maurs, Michael Wilhelmi, Andre Bartetzki, Jugendliche aus Paris und Berlin
Grotest Maru "Timebank" - performance partycypacyjny: zwiedzanie trasy między Pasewalk i Bröllin.
Grotest Maru "Timebank" - partizipative Performance - ein sight seeing zwischen Pasewalk und Bröllin.
Gdzie leży Bröllin? Po co jeździ się do Bröllina? Co wspólnego ma Pasewalk z Bröllinem? Jak można poruszać się między Pasewalkiem i Bröllinem i ile to trwa?
Udajcie się z nami w podróż do Bröllina! Zbadajcie z nami wymiary czasu i odległości między tutaj a tam! Cieszcie się na spotkania w drodze!
Zaoszczędziliście dzisiaj trochę czasu? Co to jest czas? Czy czas to pieniądz?
W wyniku gry publiczność zostanie podzielona na grupy na Marktplatz w Pasewalku i stamtąd różnymi sposobami uda się do Bröllina. Przybądźcie na rowerze bądź pieszo w dobrej parze butów! Inne środki transportu zostaną udostępnione.
GROTEST MARU został założony w 1996 roku w Kunsthaus Kule w Berlin-Mitte. Łączy sztuki dramatyczne i plastyczne, taniec z teatrem, przestrzeń publiczną z przestrzenią prywatną. W ten sposób tworzy projekty, przedstawienia i instalacje szukające kontaktu z publicznością.
Uczestnicy: Ursula Maria Berzborn (D), Benno Plassmann (D), Eleonora Aira (ARG), Paulina Almeida (POR), Axel Meyer (D), Basia Pradzynska (PL), Spiridon Paterakis (HEL), Adam Read (AUS), Sergio Goni Serrano (E), Fee Willscheid (D), Michael Zimmer (D)
Ilona Pászthy, IPtanz "I see U No.1 - część III trylogii o komunikacji"
Ilona Pászthy, IPtanz "I see U No.1 - Teil III der Trilogie über Kommunikation"
Cyfrowe media sprowadzają świat do naszych salonów. Przygoda, miłość, zdrowie, zakupy - wszystko jest dostępne wirtualnie. Jednak przez to gubi się wyczucie bliskości i dystansu. Tworząc iluzję społecznej przynależności w wirtualnej przestrzeni oszukiwane jest poczucie izolacji jednostki.
Interdyscyplinarna grupa artystyczna skupiona wokół Ilony Pászthy tworzy w oparciu o ten temat choreograficzną, taneczno - muzyczną instalację: troje ludzi, trzy pomieszczenia, każde pomieszczenie to jeden biotop uczuć, myśli, właściwości. Momenty zdarzeń z poszczególnych pomieszczeń stopniowo łączą się, świat realny i wirtualny stapiają się w jedno. To, co zostaje jest jedynie małym wycinkiem, zawężoną wizją świata, którego całkowity ogląd nam umyka.
Od 2000 roku interdyscyplinarna grupa artystyczna skupiona wokół Ilony Pászthy tworzy produkcje, które krytycznie podchodzą do ducha czasu i wynikających z niego społecznych struktur. Zasadnicza dla ich pracy jest choreografia umożliwiająca współgranie na scenie najróżniejszych elementów artystycznych i tańca.
Uczestnicy: Ilona Pászthy, Paula Scherf, Pjilipp van der Heijden, Raisa Kröger, Markus Greiner, MiegL, Wolfgang Wehlau, André Lehnert, Alexandra Knieps-Dederichs.
lunatiks produktion "LEGOtopia" - Utopie teatralne
lunatiks produktion "LEGOtopia" - Theatrale Utopien
Miasto jest lustrzanym odbiciem swojego społeczeństwa. W trakcie fazy laboratoryjnej w Bröllin "LEGOtopia" bada procesy tworzenia utopii i zakładania społeczeństw. Jako budulec zostają wykorzystane klocki Lego, z których widzowie będą układać utopijny model miasta - zgodnie z regułami architektonicznymi lub przeciw nim, przy czym wspólnota budownicza, która przy każdym podejściu tworzy się na nowo, sama staje się obiektem badań. Czy budowane będzie według jednego, wspólnego planu, czy może każdy będzie używał swoich klocków według własnej inicjatywy? Czy uczestnicy będą raczej blokować się i budować w opozycji do siebie niż wzajemnie wspierać?
Przestrzeń teatralna stanie się taka jak jej historia, wzbogacana o każdą budowlę. W jakim stopniu jest to w ogóle możliwe w ramach systemu klocków Lego? To jest do zbadania.
Berliński kolektyw produkcyjny "lunatiks produktion" tworzy projekty teatralne, performance'y i instalacje, które są jednocześnie pracą badawczą nad środkami teatru. Badane są aspekty społecznej rzeczywistości i jej utopie.
Twórcy: Janette Mickan, Heiner Remmert, Ilka Rümke, Aljoscha Begrich, Christine Rollar i inni.
büro für zeit + raum "Chance / Anticipate" - choreograficzne sadzenie na 3 performerów i 1 pole.
büro für zeit + raum "Chance / Anticipate" - eine choreografische Pflanzung für 3 Performer und 1 Feld.
Przed operą w Rydze: trzy kobiety na wyłożonej ziemią powierzchni. Ostrożnie, kantem dłoni tworzą w niej bruzdy. Troje ludzi pochłoniętych pracą, na ciemnym polu pełnym ziemi.
Choreograficzna inscenizacja CHANCE/ANTICIPATE bazuje na obserwacji, w której planowe sadzenie wydaje się być metaforą kreowania świata przez ludzi. Centralnym zagadnieniem jest ludzka zdolność antycypacji - przewidywania potencjalnej przyszłości - i przez to zdolność do świadomego kształtowania przestrzeni życiowej i środowiska/świata. Inscenizacyjna idea sadzenia wychodzi ponad Teraźniejszość performance'u, widz będzie świadkiem siania nie wiedząc, jak w przyszłości będzie wyglądał rezultat tej pracy. Jedyne, co zostanie to kawałek uformowanego krajobrazu, w którym zasiane ziarna staną się stopniowo coraz bardziej widoczne.
büro für zeit + raum (biuro do spraw czasu i przestrzeni) istnieje od końca 2005 roku. Zostało założone przez reżyserkę Anne Hirth z okazji pierwszej produkcji "wait here for further instructions". Nie posiada stałej grupy uczestników, lecz z okazji każdego następnego projektu tworzy nowe artystyczne konstelacje.
Uczestnicy: Anne Hirth i Alexandra Süßmilch oraz zmieniający się uczestnicy.
"specific site seeing" - sympozjum
"specific site seeing" - Symposium
Punktem finałowym festiwalu będzie sympozjum, na którym artyści razem z ekspertami architektoniczno-artystycznego kolektywu raumlaborberlin zastanowią się nad zaprezentowanymi pracami jak i nad artystycznym wymiarem i kreatywnym potencjałem przestrzeni.
"365 miejsc, Niemcy - kraj idei" nagroda ARTROUTE
"365 Orte Deutschland - Land der Ideen" Auszeichnung der ARTROUTE
ARTROUTE Vorpommern, reprezentowane przez instytucję kulturalną Schloss Bröllin, KunstgARTen Pasewalk (Ogród sztuki Pasewalk) i Skulpturenpark Katzow (Park rzeźb Katzow), jest "Wybranym miejscem w kraju idei". Tym samym jest częścią ciągu zdarzeń "365 miejsc w kraju idei", organizowanych wspólnie przez inicjatywę "Niemcy - kraj idei" i przez Deutsche Bank. Jako "wybrane miejsce" będą te trzy instytucje, pod przewodnictwem prezydenta związkowego Horst Köhlera, w 2009 roku reprezentować "Kraj idei".
Trzy różnie ukierunkowane instytucje zajmujące się sztuką połączyły się w ARTROUTE Vorpommern. Dzięki temu jedna z uboższych w struktury części Niemiec została artystycznie i turystycznie wzbogacona oraz rozsławiona. ARTROUTE zostało wybrane z ponad 2000 zgłoszeń i jest jednym z ośmiu Miejsc w Mecklenburg-Vorpommern.