W dniach 18–20 listopada zapraszamy na trzecie spotkanie w ramach tegorocznej edycji projektu OKNO–ZBLIŻENIA. Projekt poświęcony jest przybliżaniu różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze, a także wymianie doświadczeń i praktyk oraz nieformalnej edukacji artystyczno-kulturalnej. Jego założeniem jest zapoznanie uczestników z możliwie szerokim spektrum działalności zaproszonych artystów i przybliżenie ich doświadczeń. Wydarzenia OKNA 2016 są połączone wspólnym tematem CIAŁO/GŁOS. Listopadowe spotkanie w ramach projektu ma charakter praktyczny. Odbędą się dwie sesje warsztatowe: Voice Tale – prowadzenie: Ditte Berkeley (Teatr ZAR) i Zapominanie ciała – prowadzenie: Przemysław Błaszczak (Teatr ZAR; współpraca z Theodorosem Terzopoulosem).
OKNO–ZBLIŻENIA 2016: CIAŁO/GŁOS
III sesja warsztatowa Ditte Berkeley i Przemysława Błaszczaka z Teatru ZAR18−20 listopada | grupa zamknięta |
warsztaty z Ditte Berkeley: piątek: 17:00 −20:00, sobota: 10:00 −14:00, niedziela: 10:00 −14:00 |
warsztaty z Przemysławem Błaszczakiem: piątek: 17:00 −22:00, sobota: 10:00 −15:00, niedziela: 10:00 −15:00
Voice Tale (Speaking Song) – warsztaty prowadzone przez Ditte Berkeley (Teatr ZAR)
Głos niesie w sobie historię do opowiedzenia, ma ich miliony. Doświadczenie tych opowieści przechodzi przez tego, kto ich słucha lub ich wykonawcę. Jako aktorka mogę wejść w dialog ze swoim głosem za każdym razem, kiedy wykonuję pieśń. Zadaję sobie pytania: jak dźwięk zmienia się w zależności od momentu jego wykonywania? Co on przekazuje? Jaką niesie opowieść? Zadaniem wykonawcy dźwięku jest sprawić, by pieśń stała się narzędziem do bardzo głębokiej wymiany doświadczeń pomiędzy śpiewającym a słuchaczem. Odkrycie granic głosu i powiązań doświadczeń z obrazami, ze wspomnieniami, wzbogaca nasze narzędzia komunikacji. Podczas zajęć skupimy się na odkrywaniu siły i możliwości w obrębie własnych głosów – poprzez odbicie ich i połączenie się z innymi głosami. Siła odpowiedniej pozycji ciała połączona z dźwiękiem własnego głosu pozwala odkryć jego bogactwo. Celem spotkań jest rozpoznanie możliwości własnego głosu w towarzyszeniu innych głosów, a także rozpoznanie siły wspólnego brzmienia i polifonii. Będziemy poruszać kwestię dialogu pomiędzy dźwiękiem a ruchem oraz tego, jak współistnieć w tworzeniu harmonii wokalnej. Warsztat będzie miał charakter intensywnej pracy fizycznej i pracy z głosem.
Ditte Berkeley – aktorka, ukończyła Rose Bruford College of Speech and Drama w Londynie, w Wielkiej Brytanii; członkini Teatru ZAR, badaczka w dziedzinie głosu w Instytucie im. J. Grotowskiego we Wrocławiu, inicjatorka i koordynatorka projektu VoicEncounters – Odzyskiwanie Głosu, skupiającego się na badaniach i wymianie kultur wokalnych z całego świata. W 2009 roku zorganizowała wyjątkowe wydarzenie pt. Giving Voice, które miało miejsce we Wrocławiu w ramach obchodów Roku Jerzego Grotowskiego. W Teatrze ZAR jest współtwórcą i wykonawcą przedstawień wchodzących w skład tryptyku Ewangelie Dzieciństwa oraz spektaklu Armine, Sister, występowała również w spektaklu Łazarz. W ramach działalności Teatru ZAR odbyła liczne wyprawy badawcze, m.in. do Gruzji, Bułgarii, Hiszpanii, Ukrainy, Korsyki, Maroka, Sardynii, Armenii i Turcji, reprezentuje również ten zespół, prowadząc warsztaty wokalne. Poza działalnością w Teatrze ZAR współpracuje również ze Studiem Matejka, zajmując się treningami wokalnymi i pracą muzyczną.
Zapominanie ciała − warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka z Teatru ZAR
Normy, społeczne konwenanse, maniery, zasady tworzą środowisko, w którym kształtuje się nasza fizyczność, relacja do ciała – "ciałopogląd". W dużym stopniu to, jak chodzimy, biegamy, tańczymy, dotykamy się i siebie nawzajem jest uwarunkowane kulturowo, choć zarazem tak głęboko zakorzenione w naszym wnętrzu, że łatwo przychodzi nam się z tym utożsamić, powiedzieć "taki jestem". Nie pamiętamy lub może: zdajemy się nie pamiętać, że od urodzenia poddani jesteśmy intensywnej edukacji, która właściwie nigdy się nie kończy, a nasze zachowanie jest sposobem wypełnienia ogólnie przyjętej normy. Warsztaty mają na celu zapomnienie ciała, jakim go znamy, by wsłuchać się w to istniejące tu i teraz, w relacji z samym sobą, przestrzenią, partnerem czy wreszcie: grupą. Poprzez głęboką koncentrację w treningu indywidualnym oraz partnerskim będziemy odkrywać nowe sposoby percepcji i komunikacji, improwizacji polegającej na współ-działaniu, współ-tworzeniu, współ-istnieniu w procesie twórczym. Warsztat będzie miał charakter intensywnej pracy fizycznej.
Przemysław Błaszczak – studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, aktor, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala – brał udział w spektaklu Dytyramb. W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce homo. Od roku 2004 aktor Teatru ZAR. Uczestniczy w projekcie Ewangelie dzieciństwa oraz w spektaklu Armine, Sister. W 2012 roku brał udział w premierze Mauzera Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa. Obecnie pod okiem Teodorosa Terzopoulosa studiuje jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w teatrze Attis w Grecji. Prowadzi także własne poszukiwania teatralne (jako aktor i jako reżyser), podejmując międzynarodowe kooperacje i realizując projekty artystyczne oraz spektakle (m.in. rola w spektaklu Kassander, reżyseria w Flores en las Cunetas oraz Witaj w moim Domu. Medytacja o kobiecie z wydm). Wraz z Nini Julią Bang z Danii powołali do życia platformę warsztatową Objęcia. Dialogi przez Ciało i Głos. Ze swoimi warsztatami gościł w wielu miejscach w Polsce (m.in.: Instytut Grotowskiego, Wrocław; Teatr Kana, Szczecin; Festiwal Cyrkulacje, Wrocław; MCK Bydgoszcz; UAM Poznań; Uniwersytet Opolski; PWST Kraków, filia we Wrocławiu) oraz zagranicą (na prestiżowych uczelniach i w ośrodkach teatralnych we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, USA, Indiach i wielu innych). Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem sensei Piotra Masztalerza (6 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate. W latach 2013-2016 lider Studia Dwóch Ścieżek w ramach programu Body Constitution w Instytucie Grotowskiego.
Projekt OKNO–ZBLIŻENIA 2016: CIAŁO/GŁOS został dofinansowany ze środków MKiDN, program: Edukacja kulturalna.
ZAPOWIEDŹ:
W grudniu w Ośrodku Teatralnym Kana w ramach projektu OKNO−ZBLIŻENIA gościć będzie dwóch wybitnych europejskich twórców teatralnych: Thomas Richards i Theodoros Terzopoulos.
Thomas Richards jest jednym z dwóch (obok Mario Baginiego) oficjalnych kontynuatorów pracy i spadkobierców dorobku Jerzego Grotowskiego, z którym współpracował przez kilkanaście ostatnich lat jego życia (został przez niego nazwany "esencjonalnym współpracownikiem"). Od 1999 roku wspólnie z Mario Biaginim prowadził założony przez Grotowskiego ośrodek Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w Pontederze (Włochy) – od 2007 roku obaj liderzy stworzyli tam niezależne zespoły, które pracują w sposób autorski. Workcenter skupia 20 artystów z 10 krajów, a jego działalność obejmuje systematyczne poszukiwania w obszarze sztuk performatywnych (performing arts).
W ramach szczecińskiego spotkania Thomas Richards poprowadzi warsztaty teatralne pt. Aktor/Kreator, poprowadzi otwarte prezentacje procesu twórczego w ramach pracy teatralnej The Living Room oraz retrospektywną prezentację Trzydzieści lat Workcenter, która zabierze publiczność w podróż po różnych fazach badań sztuk performatywnych rozwijanych w Workcenter.
Theodoros Terzopoulos to jeden z najważniejszych greckich reżyserów teatralnych, a zarazem wybitny reformator teatru europejskiego oraz twórca autorskiej metody pracy aktorskiej, nauczanej w szkołach teatralnych i wydziałach filologii klasycznej na trzydziestu uniwersytetach. Na temat jego metody pracy i podejścia do pracy teatralnej powstało wiele książek, wydanych i tłumaczonych m.in. w Niemczech, Anglii, Grecji, Turcji, Rosji i Chinach. Od 1985 roku Theodoros Terzopoulos prowadzi w Atenach teatr Attis. Reżyserował tragedie Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa, sztuki najwybitniejszych współczesnych pisarzy europejskich, m.in. Brechta, Lorki, Müllera, Becketta oraz współczesnych pisarzy greckich. Gościł na licznych międzynarodowych festiwalach i współpracował z wybitnymi aktorami z całego świata, jest również inicjatorem wielu międzynarodowych festiwali i konferencji. Od 1993 roku pełni rolę przewodniczącego Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej, której tegoroczna, trwająca ponad miesiąc, edycja odbywa się w ramach Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu i jest jednym z najbardziej prestiżowych światowych wydarzeń teatralnych.
Podczas dwudniowego spotkania w Szczecinie odbędą się warsztaty Powrót Dionizosa – metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa, otwarta prezentacja metod pracy, promocja polskiej wersji książki Theodoros Terzopoulos and Attis Theatre, History, Methodology and Comments, wykład oraz prezentacja filmu dokumentalnego Pochwała teatru.
Projekt OKNO–ZBLIŻENIA 2016: CIAŁO/GŁOS został dofinansowany ze środków MKiDN, program: Edukacja kulturalna.