PL | ENG | DE
Ośrodek Teatralny Kana - strona główna
Zygmunt Duczyński

KALENDARIUM 2016:
STY | LUT | MAR | KWI | MAJ | CZE | LIP | SIE

KALENDARIUM 2015:
STY | LUT | MAR | KWI | MAJ | CZE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU

OKNO – ZBLIŻENIA 2016: CIAŁO/GŁOS

II SESJA WARSZTATOWA DITTE BERKELEY I PRZEMYSŁAWA BŁASZCZAKA Z TEATRU ZAR

26 - 28 sierpnia

OKNO – ZBLIŻENIA 2016: CIAŁO/GŁOS
26 - 28 sierpnia - II SESJA WARSZTATOWA DITTE BERKELEY I PRZEMYSŁAWA BŁASZCZAKA Z TEATRU ZAR


W dniach 26–28 sierpnia zapraszamy na drugie spotkanie w ramach tegorocznej edycji projektu OKNO – ZBLIŻENIA, będącego kontynuacją realizowanego od 1998 roku Festiwalu OKNO. Projekt poświęcony jest przybliżaniu różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze, a także wymianie doświadczeń i praktyk oraz nieformalnej edukacji artystyczno-kulturalnej. Jego założeniem jest zapoznanie uczestników z możliwie szerokim spektrum działalności zaproszonych artystów i przybliżenie ich doświadczeń. Wydarzenia OKNA 2016 są połączone wspólnym tematem CIAŁO/GŁOS. Sierpniowe spotknie w ramach projektu ma charakter praktyczny. Odbędą się dwie sesje warsztatowe "Voice Tale" – prowadzenie Ditte Berkeley (Teatr ZAR) i "Zapominanie ciała" – prowadzenie Przemysław Błaszczak (Teatr ZAR; współpraca z Theodorosem Terzopoulosem). III sesja będzie realizowana w terminie 18–20 listopada b.r. W grudniu natomiast odbędą się dwa kompleksowe spotkania: z Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards z Pontedery (Włochy) oraz z Theodorem Terzopoulosem z Aten (Grecja). Szczegóły wkrótce.


"Voice Tale" (Speaking Song) – warsztaty prowadzone przez Ditte Berkeley (Teatr ZAR)

Głos niesie w sobie historię do opowiedzenia, ma ich miliony. Doświadczenie tych opowieści przechodzi przez tego, kto ich słucha lub ich wykonawcę. Jako aktorka mogę wejść w dialog ze swoim głosem za każdym razem, kiedy wykonuję pieśń. Zadaję sobie pytania: Jak dźwięk zmienia się w zależności od momentu jego wykonywania? Co on przekazuje? Jaką niesie opowieść? Zadaniem wykonawcy dźwięku jest sprawić, by pieśń stała się narzędziem do bardzo głębokiej wymiany doświadczeń pomiędzy śpiewającym a słuchaczem. Odkrycie granic głosu i powiązań doświadczeń z obrazami, ze wspomnieniami, wzbogaca nasze narzędzia komunikacji. Podczas zajęć skupimy się na odkrywaniu siły i możliwości w obrębie własnych głosów – poprzez odbicie ich i połączenie się z innymi głosami. Siła odpowiedniej pozycji ciała połączona z dźwiękiem własnego głosu pozwala odkryć jego bogactwo. Celem spotkań jest rozpoznanie możliwości własnego głosu w towarzyszeniu innych głosów, a także rozpoznanie siły wspólnego brzmienia i polifonii. Będziemy poruszać kwestię dialogu pomiędzy dźwiękiem a ruchem oraz tego, jak współistnieć w tworzeniu harmonii wokalnej.

Ditte Berkeley – aktorka, ukończyła Rose Bruford College of Speech and Drama w Londynie, w Wielkiej Brytanii; członkini Teatru ZAR, badaczka w dziedzinie głosu w Instytucie im. J. Grotowskiego we Wrocławiu, inicjatorka i koordynatorka projektu VoicEncounters. W Teatrze ZAR jest współtwórcą i wykonawcą przedstawień wchodzących w skład tryptyku "Ewangelie Dzieciństwa" ("Uwertura. Fragmenty o przeczuciach nieśmiertelności ze wspomnień wczesnego dzieciństwa" – 2003; "Cesarskie Cięcie. Próby o Samobójstwie" – 2007; "Anhelli. Wołanie" – 2010) oraz najnowszego spektaklu Teatru ZAR "Siostra Armina" ("Armine, Sister"), które miało swoją premierę jesienią 2013 roku. Występowała również w "Łazarzu" – spektaklu będącym efektem współpracy Teatru ZAR z artystą butoh Daisuke Yoshimoto (2003, 2004, 2005). W ramach działalności Teatru ZAR odbyła liczne wyprawy badawcze, m.in. do Gruzji, Bułgarii, Hiszpanii, Ukrainy, Korsyki, Maroka, Sardynii, Armenii i Turcji. Poza działalnością w Teatrze ZAR współpracuje również ze Studiem Matejka, zajmując się treningami wokalnymi i pracą muzyczną. Jest prowadzącą podczas licznych warsztatów wokalnych organizowanych przez Teatr ZAR. W 2009 roku zorganizowała wyjątkowe wydarzenie pt. "Giving Voice", które miało miejsce we Wrocławiu w ramach obchodów Roku Jerzego Grotowskiego. W 2010 roku zorganizowała we Wrocławiu pierwszą sesję cyklicznych imprez o nazwie VoicEncounters – Odzyskiwanie Głosu, skupiającą się na badaniach i wymianie kultur wokalnych z całego świata.

Warsztat będzie miał charakter intensywnej pracy fizycznej i pracy z głosem.

warsztaty będą odbywać się w godzinach:
piątek: 17:00-21:00
sobota: 10:00-14:00
niedziela: 10:00-14:00

koszt sesji: 100 zł
Dla członków ZOT i ATA – warunki do ustalenia, Marta – tel. 663442102
zgłoszenia: marta.darek@kana.art.pl, tel. 663442102


WARSZTAT "ZAPOMINANIE CIAŁA" - PROWADZENIE: PRZEMYSŁAW BŁASZCZAK
najbliższa sesja: 26–28 sierpnia 2016

Normy, społeczne konwenanse, maniery, zasady tworzą środowisko, w którym kształtuje się nasza fizyczność, relacja do ciała – "ciałopogląd". W dużym stopniu to, jak chodzimy, biegamy, tańczymy, dotykamy się i siebie nawzajem jest uwarunkowane kulturowo, choć zarazem tak głęboko zakorzenione w naszym wnętrzu, że łatwo przychodzi nam się z tym utożsamić, powiedzieć "taki jestem". Nie pamiętamy lub może zdajemy się nie pamiętać, że od urodzenia poddani jesteśmy intensywnej edukacji, która właściwie nigdy się nie kończy, a nasze zachowanie jest sposobem wypełnienia ogólnie przyjętej normy. Warsztaty mają na celu zapomnienie ciała, jakim go znamy, by wsłuchać się w to istniejące tu i teraz, w relacji z samym sobą, przestrzenią, partnerem czy wreszcie grupą. Poprzez głęboką koncentrację w treningu indywidualnym oraz partnerskim będziemy odkrywać nowe sposoby percepcji i komunikacji, improwizacji polegającej na współ-działaniu, współ-tworzeniu, współ-istnieniu w procesie twórczym. Jest to druga część warsztatów z cyklu "CIAŁO/GŁOS", kolejna edycja w listopadzie. Warsztat będzie miał charakter intensywnej pracy fizycznej.

Przemysław Błaszczak – aktor, od 1995 roku związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala – udział w spektaklu "Dytyramb". Jesienią 2002 roku rozpoczął pracę nad własnym przedsięwzięciem, którego zwieńczeniem był monodram "Ecce Homo" (premiera 21 marca 2003 roku w Ośrodku Grotowskiego). Od roku 2004 członek Teatru ZAR, bierze udział w "Tryptyku Ewangelie dzieciństwa" oraz w przedstawieniu "Armine, Sister". Od 2012 roku współpracuje z Theodorosem Terzopoulosem, występując w "Mauzerze" wg Heinera Müllera w reżyserii greckiego reżysera. Od ponad sześciu lat uprawia aikido, japońską sztukę walki pod okiem senseja Piotra Masztalerza (5 Dan), w 2011 roku był również uchideshi u Juba Nour Shihan (6 Dan) w Baja California (Meksyk); w rodzimej sekcji bierze udział w zajęciach kenshusei, przygotowujących do bycia nauczycielem aikido. W 2005 roku spędził miesiąc w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, praktykując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu, poprzez trening oparty na tradycyjnym karate japońskim.

warsztaty będą odbywać się w godzinach:
piątek: 17:00-22:00
sobota: 10:00-15:00
niedziela: 10:00-15:00

koszt sesji: 100 zł
Dla członków ZOT i ATA – warunki do ustalenia, Marta – tel. 663442102
zgłoszenia: marta.darek@kana.art.pl, tel. 663442102


Projekt OKNO – Zbliżenia 2016: "CIAŁO/GŁOS" został dofinansowany ze środków MKiDN, program: Edukacja kulturalna.

inne wydarzenia SIERPNIA 2016

 

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | Telefon: +48 91 433 03 88 | Telefon/Fax: +48 91 434 15 61 | E-mail: info@kana.art.pl