Warsztaty Teatru CHOREA to intensywny trening aktorski i szansa doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei – trójjedni, czyli połączenia ruchu, dźwięku i słowa w jednym działaniu. W trakcie warsztatów koncentrujemy się na pracy w grupie, pracy z ciałem, głosem i rytmem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych form ekspresji jednocześnie. Staramy się uruchomić 'organiczność' aktora na sposób zbliżony do tego jak definiował ją Grotowski. W metodzie CHOREI zawsze obecne są dwa główne wyznaczniki jakości: intensywność i ryzyko – zarówno fizyczne jak i to wynikające z konieczności przełamania własnych ograniczeń. Nie chodzi nam o pokazywanie i uczenie technik, ale o uruchomienie kreatywności każdego z uczestników. W trakcie naszych warsztatów zawsze dążymy do stworzenia nowego, twórczego spotkania i kreatywnego, artystycznego wydarzenia. W naszej pracy inspirujemy się muzyką i rytmiką pochodzącą ze starożytnej Grecji, Bałkanów, muzyką Bliskiego Wschodu, Indii, Brazylii. Podczas warsztatów wspomagamy się prostymi instrumentami perkusyjnymi, harmonium, metronomem. Opieramy się na doświadczeniach muzycznych i teatralnych (zarówno jako wokaliści, instrumentaliści jak i twórcy muzyki teatralnej), a także na wieloletniej pracy warsztatowej.
Tomasz Rodowicz ‒ aktor, reżyser, muzyk, pedagog, historyk filozofii, pszczelarz. Współzałożyciel (1972 r.) pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Współpracownik Teatru Laboratorium we Wrocławiu (1974–1976). Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice (1977); brał udział w spektaklach: Spektakl Wieczorny, Gusła, Żywot protopopa Awwakuma, Carmina Burana, Metamorfozy. W latach 1977-2004 współtwórca i uczestnik wszystkich przedsięwzięć artystycznych, badawczych i dydaktycznych OPT Gardzienice. W roku 2001 (z Maciejem Rychłym) utworzył tu projekt muzyczno-badawczy Orkiestra Antyczna, odtwarzający antyczne instrumenty i źródła muzyki europejskiej. Z Orkiestry Antycznej i Tańców Labiryntu Doroty Porowskiej i Elżbiety Rojek zostało utworzone w roku 2004 Stowarzyszenie Teatralne CHOREA, którego jest prezesem i liderem. Od 2003 roku współpracuje m.in. z walijską grupą Earthfall Dance, z którą CHOREA opracowała trylogię dramatyczną: Hode Galatan, Po ptakach, Bakkus (współreżyser i aktor). Stworzył muzykę do pierwszego spektaklu CHOREI – Tezeusza w labiryncie (2004), jako aktor występuje w większości spektakli przygotowanych przez CHOREĘ (m.in. Po ptakach, Bakkus, Taniec lasu, Szczeźli, Śpiewy Eurypidesa, Szpera'42). Jest reżyserem granych przez CHOREĘ przedstawień: Taniec lasu, Śpiewy Eurypidesa; Gry (w) pana Cogito, Bachantki, Grotowski-próba odwrotu, napewnomoże, Szpera' 42 (2012 – wraz z Ruthie Osterman). Od 2007 roku siedzibą CHOREI jest Fabryka Sztuki w Łodzi, której jest współzałożycielem i dyrektorem artystycznym. Jednymi z ostatnich widowisk taneczno-muzycznych i przedsięwzięć o charakterze edukacyjno-artystycznym CHOREI jest (wielokrotnie nagradzane) Oratorium Dance Project integrujące młodych ludzi (często z podlegających wykluczeniu środowisk) z profesjonalnymi artystami; koncerty Pieśni Świata w wykonaniu Wielkiego Chóru Młodej CHOREI; a społeczno-artystyczne programy to np.: Uwaga człowiek! Napięcia miasta, Lulabajki (dotyczący dzieci z domów dziecka), Wszędodomni (bezdomnych); Pamięć ciała/Pamięć miejsca/Pamięć pustki (m.in. seniorów). W roku 2007 (z Pawłem Passinim) założył w Srebrnej Górze (w Górach Sowich) pierwszy w Europie teatr internetowy neTTheatre. Jest także wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi oraz twórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETRO/PER/SPEKTYWY CHOREA.
Dorota Porowska - aktorka, reżyserka, performerka. W latach 1984-2004 aktorka w OPT Gardzienice, gdzie zagrała w spektaklach: Spektakl Wieczorny, Gusła, Avvakum, Carmina Burana, Metamorfozy; Współtwórczyni Tańców Labiryntu, grupy powstałej w Gardzienicach. Współzałożycielka Teatru CHOREA, grała w następujących spektaklach : Tezeusz w Labiryncie, Po Ptakach, Bakkus, Śpiewy Eurypidesa, Antygona, Oratorium Dance Project; a także Merdytacje w reż. Izabeli Śliwy, Sen nocy letniej w reż. Joanny Lewickiej (realizowany we współpracy z więźniami Zakładu Karnego w Opolu Lub.); wyreżyserowała : Tezeusza w Labiryncie (wraz z Elzbietą Rojek), Antygonę, Siedem miliardów imion boga, Rok 2012 we współpracy z białoruskim Korniag Theatre; warsztaty m.in. w Instytucie Kultury Polskiej na UW, krakowskiej Akademii Teatralnej oraz w wielu miejscach w kraju i za granicą. Prowadzi ożywioną działalność edukacyjną, oraz projekty społeczne, m.in. w ramach cyklu Uwaga człowiek! (projekt Teatru CHOREA) z bezdomnymi, seniorami, dziećmi ze społecznie zaniedbanych dzielnic.
Janusz Adam Biedrzycki - aktor, tancerz, choreograf, instruktor teatralny. Absolwent Wydziału Humanistycznego, specjalizacja: Kulturoznawstwo, folklorystyka i etnologia, teatrologia i filmoznawstwo na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Absolwent Zarządzania kulturą Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. Współzałożyciel i członek Teatru CHOREA. współpracował ze Stowarzyszeniem Integracji Społecznej przy warsztatach terapii zajęciowej; członek kursu pt. "Pedagog w Teatrze" organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Autor choreografii do spektakli Koguty Borsuki i inne Kozły... reż. Iga Załęczna oraz monodramu UpadekPsychoSomaticGaym. Pomysłodawca i realizator cyklu warsztatów zakończonych spektaklem Brzydal. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2013 i 2014 roku. Reżyser spektaklu Vidomi z udziałem młodzieży niewidomej i słabowidzącej w ramach półrocznego projektu Artimpulsy.
Wstęp wolny
liczba miejsc ograniczona
Zapisy: paula@kana.art.pl
Organizator:
Mecenta:
Dofinansowanie:
Projekt OKNO. Zbliżenia – spotykanie teatru został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Edukacja kulturalna
Partnerzy:
OKNO. Zbliżenia: CIAŁO/RUCH/GŁOS - aktor wielowymiarowy
warsztaty, prow. Tomasz Rodowicz, Adam Biedrzycki, Dorota Porowska5-7 października, godzina 17.00-22.00, wstęp wolny, zapisy