OKNO-ZBLIŻENIA 2014
Spotykanie teatru: centrum, czyli pogranicze
Spotkanie pierwsze: TEATR WĘGAJTY
Projekt OKNO-ZBLIŻENIA. SPOTYKANIE TEATRU jest kontynuacją festiwalu Spotkań Teatralnych OKNO realizowanego przez Teatr Kana od 1997 roku, którego założeniem było prezentowanie i promowanie różnorodnych nurtów poszukiwań twórczych obecnych we współczesnym teatrze alternatywnym, a także wymiana doświadczeń i praktyk pomiędzy twórcami oraz nieformalna edukacja artystyczno-kulturalna. W ciągu kolejnych edycji udało się sformułować szereg pytań o ważne dla współczesnej sztuki zjawiska, a także zaprezentować kilkadziesiąt zespołów z całego świata. Piętnasta edycja zapoczątkowała nowy etap w realizacji festiwalu - przyjął on formułę realizowanych kilka razy w roku tematycznych spotkań z wybranymi artystami, których twórczość jest przedstawiana w możliwie szerokim spektrum (dotychczas zrealizowane zostały prezentacje Teatru Pieśń Kozła, Teatru AXE, Teatru OM2, Teatru Porywacze Ciał, Studia Teatralnego Piotra Borowskiego, Teatru Krepsko, Teatru ZAR, Odin Teatret Eugenio Barby).
Kastalia to małe państwo samo w sobie, a nasz vicus lussorum, państewko w obrębie tegoż państwa, malutka, lecz stara republika, równa rangą i równa prawem siostrom swoim, w świadomości swej przecież podnoszona i umacniana swoją artystyczną, a poniekąd i sakralną funkcją. Wyróżniono nas bowiem zadaniem ochraniania istoty świętości Kastalii, jedynej jej tajemnicy i symbolu: gry szklanych paciorków (Herman Hesse Gra szklanych paciorków).
Teatr Węgajty
Historia teatru w Węgajtach sięga roku 1982. Wtedy to grupa teatralna Pracowni Olsztyńskiej ustanowiła swoje miejsce do życia i pracy w opuszczonym warmińskim gospodarstwie. Od roku 1986 działała jako Teatr Wiejski Węgajty aż do roku 1996, kiedy wyodrębniła się - jako osobny zespół - Schola Teatru Węgajty, TWW zaś zmienił nazwę na Teatr Węgajty/projekt terenowy. Teatr prezentuje tradycyjne spektakle oparte na badaniach z zakresu pieśni ludowej i teatru obrzędowego krajów Słowiańskich i Bałkanów. Sięga po elementy tradycji ludowej, które odchodzą w zapomnienie i wskrzesza dawną, ludową obrzędowość. Ważną formą kontaktu z ludźmi wsi jest wędrówka i uczestnictwo w zachowanych jeszcze żywych obrzędach wiejskich. Jest jednym z najważniejszych polskich ośrodków teatru poszukującego.
Wspólnym, łączącym wszystkie spotkania hasłem tegorocznej edycji projektu OKNO jest CENTRUM, CZYLI POGRANICZE. Odwołując się do tego filmowego tytułu chcemy sięgnąć do źródeł - do początków historii trzech, położonych z daleka od wielkich aglomeracji, ale niezwykle ważnych dla polskiego teatru ośrodków skupiających ludzi, dla których "pogranicze" stało się życiowym wyborem. Obecnie są one nowoczesnymi, interdyscyplinarnymi centrami kulturowymi, prowadzącymi równolegle działalność artystyczną, badawczą, edukacyjną i dokumentacyjną. Ich historia zaczynała się jednak od wspólnej, młodzieńczej, obarczonej niepewnością i ryzykiem, ale powodowanej pasją i potrzebą samorealizacji decyzji o "stworzeniu własnego miejsca". O tworzeniu własnej Kastalii - przestrzeni ocalania tego, co ważne. Zaprosiliśmy ich, aby podzielili się z nami swoimi doświadczeniami. Gościem pierwszego spotkania w Kanie będzie Teatr Wegajty. W programie spektakle, warsztaty, prezentacje, projekcje filmów, promocja książki, dyskusje.