MOSKWA-PIETUSZKI
Wizja teatralna poematu Wieniedikta Jerofiejewa.
Monodram w wykonaniu Jacka Zawadzkiego.
Scenariusz, scenografia i reżyseria: Zygmunt Duczyński
Autor maski: rzeźbiarz - Władysław Klamerus
Premiera: Szczecin, 14. maja 1989 r.
Jeden z najważniejszych spektakli wyreżyserowanych przez twórcę Kany, Zygmunta Duczyńskiego, pokazywany był w języku polskim i angielskim na najważniejszych festiwalach oraz ośrodkach sztuki w Polsce, a także w Moskwie, Berlinie, Amsterdamie, Londynie, Edynburgu, Los Angeles, San Diego, Orange Country, San Francisco wszędzie spotykając się ze znakomitymi recenzjami i entuzjastycznym odbiorem.
"To był i jest przed wszystkim bliski dla mnie pisarz. Odczuwam pewne pokrewieństwo doświadczeń, choćby w jego mocowaniu się z bólem, czy sposobie, w jaki o tym opowiada. Jego dramatyczna rozgrywka z pokusą samowyniszczenia - mówię o alkoholu - ta jego wielka emocjonalna skala: od anegdoty do metafizyki, od obsceny po napięcie religijne, od trwogi do śmiechu. To jest nieprawdopodobne i rzadko spotykane. Powędrować w tej skali, spróbować chociaż." (Zygmunt Duczyński o W. Jerofiejewie)
"Zygmunt Duczyński z powieści Jerofiejewa wyciągnął czystą, metafizyczną prawdę o człowieku, o jego słabościach, wzlotach i upadkach. Alkohol pozostał komiczną maską, pod którą ukrył się szarlatan przeznaczenia(.)" Ewa Adamczyk-Stepan ("Teatr")