10.03. - - - godz. 19:00 - - - Teatr Kana - - - wstęp: 15 i 20 zł
SPOTKANIA TEATRALNE OKNO 2012 - ZBLIŻENIA
Część II. Dekonstrukcja opowieści.
FRAGILE - spektakl Teatru Krepsko.
FRAGILE - spektakl Teatru Krepsko.
FRAGILE
"Kiedy spoglądasz na kawałek delikatnie wytoczonego szkła, myślisz o dwóch rzeczach: jak jest on piękny i jak łatwo można go zniszczyć." [Tennessee Williams]
Wszyscy wiemy, że igranie z elektrycznością jest fascynujące, ale i niebezpieczne zarazem. Główną bohaterką spektaklu jest Laura, jedna z postaci sztuki "Szklana menażeria" Tennessee Williamsa. Bezgłośnie obracający się gramofon, szkło i cisza: oto pokój Laury. Wszystko jest przezroczyste, kruche. To przestrzeń subiektywnej, medytacyjnej i poetyckiej siły, ale jednocześnie przestrzeń zagrożenia - kiedykolwiek zbliżają się inni ludzie.
Fragile jest spektaklem silnie wizualnym, operującym przede wszystkim światłem i ruchem. Opowiada o nieskończoności międzyludzkiego dystansu, niemożliwej do przekazania samotności, ale także o wolności, jaka się z nią nierozerwalnie wiąże.
FRAGILE przygląda się - niczym przez powiększające szkło - postaci Laury, bohaterki "Szklanej Menażerii" Tennessee Williamsa. Wprowadza nas ona w swój prywatny i delikatny świat kompletnej ciszy, w której nawet najmniejszy ruch staje się astronomicznym wydarzeniem. Poprzez jej kruchą obecność zapadamy w niemą, lecz nie pozbawioną radości samotność. FRAGILE jest spektaklem wizualnym, w którym przestrzeń teatralna także staje się aktorem. Dzięki precyzyjnej grze światła i niemal obsesyjnym szczegółom gestów, rozpadamy się na kawałki wraz z Laurą, w okruchy, które niewątpliwie wymagać będą ponownego poskładania w całość.
Reżyseria: Krepsko und Darinka Giljanović
Koncepcja: Darinka Giljanović, Linnea Happonen, Petr Lorenc
Obsada: Linnea Happonen
Reżyseria światła: Petr Lorenc
Muzyka: Luis Fiestas
Czas trwania: 50 min.
TEATR KREPSKO
Niezależna grupa teatralna, założona wiosną 2001 r. przez studentkę lalkarstwa Finkę Linneę Happonen oraz aktora i reżysera Petra Lorenca (1975-2006). Od początku zespół koncentruje się głównie wokół teatru lalek, tańca, pantomimy, śpiewu i muzycznej improwizacji. Ich działania określane są mianem teatru sytuacyjnego: powstające na scenie obrazy poddawane są dekonstrukcji, a kreacje poszczególnych aktorów przekształcane w pasmo nielogicznych względem siebie reakcji, w rezultacie budując absurdalne sytuacje. Poza przekazem i narracją, dla Krepska ważne jest pozostawienie widzowi większej przestrzeni na interpretację, ale i na czerpanie przyjemności z oglądania spektaklu. W tym celu nie ustają w poszukiwaniu pełnych energii i interesujących form wyrazu.
Grupa znana jest na całym świecie, przede wszystkim ze swoich pantomimicznych improwizacji, absurdalnego czarnego humoru i poetyckiej metaforyczności. W swój boleśnie ludzki, pełen niewypowiedzianych życzeń, ale i dziecinnej radości świat, Krepsko wprowadza widza posługując się językiem teatru absurdu i elementami poetyckiej klaunady. Niemal wszystkie ich spektakle pozbawione są słów. Siedziba czesko-fińskiej grupy znajduje się w Pradze, jednak jej członkowie i goście pochodzą z wielu krajów, bardzo często także występują za granicą: w Niemczech, na Węgrzech, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Hiszpanii, Chorwacji, Słowenii, Austrii, Irlandii, USA, Kanadzie, Chile i Pakistanie.