15.02. >>> godz. 18.00 / Teatr Kana
Projekt: Scena równoległa
ECCE HOMO - monodram Janusza Stolarskiego: Jak się staje, kim się jest. Scenariusz na podstawie tekstów Fryderyka Nietzschego w przekładzie Leopolda Staffa.
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z twórcą.
Janusz Stolarski pisze: "Nie szukałem atrakcyjności, raczej dobrego sposobu na porozumienie się z widzem, z drugim człowiekiem. Moje doświadczenia, mój kufer umożliwiły mi, otworzyły na dialog."
"Dla Nietzschego samopotwierdzenie się bytu indywidualnego było najwyższą racją. Walczył on przeciw moralności, mówił, że moralność nie jest wyrazem prawdy, lecz tylko sposobem tłumaczenia zjawisk. Chęć ustanowienia jakiegoś określonego ideału moralnego, obowiązującego raz na zawsze jest równoznaczna z chęcią powstrzymania twórczości".
Nie ukrywam, że robiłem ten spektakl jednak przede wszystkim dla siebie. Aby w sposób odpowiedzialny proponować coś drugiemu człowiekowi, wysyłać ku niemu impulsy, trzeba wpierw samemu, w sobie, dla siebie odnaleźć takie źródła".
Janusz Stolarski, "Notatnik Teatralny"
"Monodram Janusza Stolarskiego, będący adaptacją "Ecce homo" Nietzschego pomyślany został jako monolog samego filozofa. Nietzsche w tym przedstawieniu to postać naznaczona piętnem tragizmu, a równocześnie pełna inteligentnego dowcipu. Pokazana w dwóch wcieleniach, dwóch aspektach osobowości: szaleństwie i geniuszu. Z jednej strony mamy do czynienia z wykładającym swe prawdy, błyskotliwym, pełnym energii filozofem, z drugiej - szaleńcem bełkocącym niezrozumiałe słowa, szukającym ucieczki od sennych koszmarów w wielkiej drewnianej skrzyni. Znakiem szaleństwa jest również sam strój - długa, obszerna koszula nocna o podwiniętych rękawach, które później zamieniają się w rękawy kaftanu bezpieczeństwa.
Zmaganie się dnia z nocą, światła z ciemnością jest jednocześnie zmaganiem się życia ze śmiercią. Problemy, które Nietzsche niemal obsesyjnie poruszał w swoich pismach, ujmowane często w postaci przeciwieństw: rozum - instynkt, cierpienie i rezygnacja - życie, poprzez odniesienie do biografii konkretnego człowieka staje się konkretne i namacalne".
Olga Marcinkiewicz, "Teatr"
Bilety: 20, 15 zł