PL | ENG | DE
Zygmunt Duczyński
photo:
X Festiwal - "SPOIWA KULTURY"

2 - 4 LIPCA 2009

WYDARZENIA FESTIWALU

LA CARAVANE DU ZOUBLISTAN (ZOUBLISTAN) - AKCJA - KONCERT - PERFORMACE

Olbrzymie terytorium Zoublistanu jest zamieszkane przez muzyków-uzdrowicieli, alchemików, budowniczych instrumentów, medytujących tancerzy i oświeconych akrobatów.

Wierzenia, obrzędy i ciągle żywa tradycja przodków stanowią jedyne bogactwo tych wędrownych plemion. Ta hermetyczna, chroniona przed radykalnymi współczesnymi wpływami kultura wykształciła oryginalne, unikalne metody rozwoju artystycznego połączonego z rozwojem duchowym.

Z końcem XX w. rozpoczął się w Zoublistanie proces stopniowego wychodzenia regionu z izolacji. Wtedy to Mędrzec Kręgu Zjednoczonych Prowincji zaczął wysyłać w świat liczne delegacje propagujące cnotę tradycyjnego śpiewu, tańca i muzyki.

Dla tych ambasadorów kultury każda podróż i każde spotkanie jest okazją do dzielenia się niezwykłym dorobkiem tradycji ich kraju. Ich rytuały, uroczystości, wydarzenia sportowe, opowieści i legendy wszędzie zjednują sobie widzów i wywierają niezwykłe wrażenie.

Przyjazd zespołu La Caravane du Zoublistan zorganizowano dzięki pomocy Wallonie-Bruxelles International - logo.

SALTO (SZCZECIN) - KONCERT

Salto, to duet (przez parę miesięcy w zespole był także Misza Rajchemba) założony przez braci Łukasza i Mateusza Rychlickich. Ich wcześniejsza działalność skupiała się głównie na zespole Kristen. Ostatnio gitarzysta Łukasz Rychlicki rozpoczął także współpracę z Raphaelem Rogińskim, a perkusista Mateusz grał równocześnie z zespołem Sojuz 3 oraz tworzył muzykę improwizowaną do filmów niemych. Ich pierwszy koncert miał miejsce jesienią 2007 w Galerii Arsenał podczas wernisażu malarstwa Radka Szlagi. Muzyka Salto to trudna do określenia wypadkowa wolnej improwizacji, krótkich, zwartych miniatur, minimalizmu, ciszy i hałasu. Ostatnio duet można było usłyszeć i zobaczyć w lutym w Poznaniu, kiedy to supportowali Marca Ribota. Recenzent "Diapazonu", polskiego serwisu jazzowego pisał o tym koncercie m.in.: "W swoim niedługim secie, złożonym z kilku wyraźnych części, duet przez większość czasu kontrastował pojedyncze, spokojnie wybrzmiewające dźwięki gitary, z gęstą, niespokojną perkusją. Jednak to zestawienie sprawdziło się bardzo dobrze, może dlatego, że perkusista grał bardzo uważnie, mimo, że było go "więcej", to wcale nie dominował nad partnerem, gdyż jego wkład wydawał się starannie dobrany, przemyślany..." (Diapazon)

TEATR AKHE (ROSJA) - "PLUG'N'PLAY" - PERFORMANCE

Sztuka Teatru Akhe to niezwykłe połączenie happeningu, sztuk plastycznych, instalacji, wideoartu i fotografii. Często są nazywani "rosyjskim teatrem inżynieryjnym" lub "teatrem optycznym". Siebie jako aktorów określają mianem "operatorów przestrzeni scenicznej" - główną rolę w ich przedstawieniach odgrywa bardzo precyzyjnie wykreowana rzeczywistość, składowa scenografii (czy raczej używanych na scenie przedmiotów-rekwizytów), światła, projekcji filmowych i działań aktorskich - wszystkie te elementy poddane zostają eksperymentom opartym na przewrotnej interpretacji praw fizyki. Akcja dramatyczna zostaje tu zastąpiona logicznym następstwem obrazów i sytuacji. Artyści Teatru Akhe są wynalazcami autorskiego teatru syntetycznego: jednocześnie skomplikowanego, subtelnego, efektownego i poruszającego emocjonalnie.

Fałszywe akty terroryzmu, wciąganie publiczności do akcji, spontaniczne tańce w odpowiednich i nieodpowiednich momentach, chaos i absurd - wiele z tych charakterystycznych dla twórczości Teatru Akhe elementów zostało zawartych w "Plug-n-Play" - anarchistycznym "chuligańskim kawałku teatralnym", będącym serią performance'ów budowanych do szybkiej, mocnej, rytmicznej muzyki. Malarz, performer i DJ występują obok siebie, dając popis kreatywności i świadectwo nieposkromionej wyobraźni.

TEATR AKADEMIA RUCHU (WARSZAWA) - "WYRAŹNIE. W MILCZENIU" - AKCJA TEATRALNA

Teatr Akademia Ruchu powstał w 1973 roku w Warszawie z inicjatywy Wojciecha Krukowskiego. Znany jest jako "teatr zachowań", w swej pracy łączy różne dyscypliny: teatr, sztuki wizualne, performance i film. Wydarzenia A.R. mają różny charakter: od spektakli salowych, poprzez akcje, instalacje, performance, aż do interwencji w przestrzeń publiczną. Każde z nich jest swoistym "moralitetem" skłaniającym widza/uczestnika do przemyśleń i zmiany postawy wobec współczesnego, skomercjalizowanego świata.

Akcja "Wyraźnie. W milczeniu" to niemalże bezsłowne widowisko, które rozegra się na dwóch brzegach Odry. Poprzez sekwencję ustawianych kolejno, oświetlonych świecami sześciościennych lampionów, aktorzy Akademii Ruchu zaproszą widzów do wspólnej, budowanej za pomocą gry świateł i znaczeń, refleksji na temat Szczecina - miasta podzielonego (połączonego?) rzeką, spotykającego różne wartości i różne przestrzenie.

BAABA (WARSZAWA) - KONCERT + FILM

Zespół Baaba powstał w 2000 roku i od tego czasu nie ustaje w poszukiwaniach muzycznych i produkcji nowych utworów oraz płyt, których wydał już kilka, m.in.: "Poope Musique", "Warszawa-Gdańsk", "Con Gas!", "Live from Alchemia" (DVD) i "Baaba w Akwarium", a każda zebrała entuzjastyczne recenzje. I choć zespół wpisuje się w polską scenę jazzową, to nie sposób mówić o nim w kontekście tylko tego jednego gatunku. Usłyszymy jazz, jass, nieco hip hopu, trochę rocka, frez-jazz, także odrobinę elektroniki.Grupa może poszczycić się niezwykłą oryginalnością, poczuciem humoru i doskonałym warsztatem muzycznym. Baaba koncertuje zarówno w Polsce jak i za granicą, w klubach, ale i na dużych festiwalach m.in. Warsaw Summer Jazz Days, Astigmatic, Les Nuits Europeeenes (Strasbourg), Terra Poland (Berlin), Unsound Festival (Mińsk, Białoruś), Off Festival. Stały skład koncertowy tworzą cztery osoby, jednak w Szczecinie zespół wystąpi 2. lipca w kwintecie. Tomasz Duda - saksofony, flet, Sammler; Kamil Szuszkiewicz - trąbka; Bartosz Weber - gitara, sampler Piotr Zabrodzki - bas; Macio Moretti - perkusja

Koncertowi towarzyszyć będzie projekcja filmu "Domek w Dartmoor", reż. Anthony Asquith, Szwecja/Wielka Brytania 1929, czas trwania: 75 min, gat.: film niemy, thriller.
Typowa angielska prowincja, mili spokojni ludzie, schludne domki, kino, fryzjer za rogiem. Dramat zakochanego mężczyzny, który wyobrażał sobie zbyt wiele. I fryzjerki, która go nie rozumiała. Zaborcza miłość wśród przyrządów do manicure i strzyżenia.

ANDRZEJ BOJ WOJTOWICZ (BOROWICE) - "PORTRET ZBIOROWY" - AKCJA PLASTYCZNA

Andzej Boj Wojtowicz, artysta malarz, absolwent PWSSP we Wrocławiu, wieloletni przyjaciel założyciela Teatru Kana Zygmunta Duczyńskiego, współtwórca scenografii do spektakli i znaków wizualizujących Ośrodek Teatralny Kana. Zajmuje się portretem, malarstwem sztalugowym, rysunkiem, grafiką, performance. Wykonuje freski, projekty i realizacje wnętrz kościołów, rezydencji, pałaców. Prowadzi autorskie warsztaty twórcze. Znany jest z realizacji projektów wchodzących w głęboki, podbudowany zapleczem literackim i filozoficznym dialog z tradycją, a także z niekonwencjonalnych działań performatywnych.

Jego akcja "Portret zbiorowy" to kolejna podjęta w ramach Festiwalu Spoiwa Kultury próba "rozmowy" z Placem Grunwaldzkim - miejscem, w którym niegdyś Teatr Strefa Ciszy zlokalizował "bijące serce miasta" i w którym podczas ostatniej edycji Wille Schulz usłyszał "muzykę miasta". Tym razem, z nakładających się na siebie portretów pojedynczych ludzi powstanie "obraz miasta", ukazujący jego teraźniejszość budowaną z anonimowych biografii i twarzy jego mieszkańców.

TEATR STREFA CISZY (POZNAŃ) - "DOMINO" - AKCJA TEATRALNA

Gdyby drzwi percepcji zostały oczyszczone, wszystko wydawałoby się nam
takie  jakie jest - nieskończone.

William Blake

Teatr Strefa Ciszy jest jednym z najważniejszych polskich teatrów alternatywnych ukierunkowanych na działania w przestrzeniach otwartych, zgodnie z ideą "teatru miejskiego". Największe uznanie przyniosły mu takie realizacje jak "Judasze", "Wodewil Miejski", "Postscriptum", "36,6", "Nauka Latania". Wielokrotnie już występował na szczecińskim Festiwalu zarówno ze spektaklami, jak również przygotowując specjalne happeningi i akcje uliczne inspirowane konkretnymi miejscami ("Bitwy miejskie", "Punkt odniesienia"). Podczas ubiegłorocznych "Spoiw Kultury" pokazał widowisko "Salto Mortale" zrealizowane wspólnie z izraelskim Teatrem Clipa.

Teatr Strefa Ciszy wypracował indywidualny i rozpoznawalny język działań teatralnych skupiający się przede wszystkim na interaktywnych relacjach widz - aktor oraz na teatralizacji przestrzeni miejskiej i życia społecznego  w atmosferze ludycznego święta. Pierwsze interwencje uliczne Strefy Ciszy  realizowane były na fali entuzjazmu lat 90-tych, kiedy teatr plenerowy  przeżywał swój rozkwit, a polscy widzowie na nowo odkrywali zalety  zgromadzeń publicznych i pokojowego w nich uczestnictwa. Jednak przez  ostatnie 20 lat rzeczywistość miejska diametralnie zmieniła swoje oblicze,  stawiając teatr wobec konieczności zredefiniowania dotychczasowych form  działania w przestrzeni publicznej.

Akcja teatralna "Domino" jest próbą zmierzenia się z miejskim żywiołem i odpowiedzenia na pytanie, jaką rolę może spełniać dzisiaj teatr interwencyjny.

Premiera: 29 czerwca 2009, Poznań.

TEATR RONDO (SŁUPSK) - "HANDLE WITH CARE" - AKCJA TEATRALNA

Punktem wyjścia akcji "Handle with care" Teatru Rondo jest wszechogarniający kryzys ekonomiczny. W ostatnich miesiącach wiele firm uległo likwidacji bądź znacznej redukcji, w tym także polskie stocznie - symbol przemian 1989 r. W miejscu dla Szczecina bardzo znaczącym, na rogu al. Niepodległości i ul. Obrońców Stalinagradu, przy placu budowy zagospodarowującym teren po dawnych Zakładach Przemysłu Odzieżowego "ODRA" oraz po dawnym Teatrze Lalek "Pleciuga", ustawiony zostanie robotniczy kontener, w którym rozgrywać się będzie działanie, przygotowane przez grupę Ludomira Franczaka.

Ludomir Franczak - to artysta poruszający się na wielu płaszczyznach sztuki (teatru, performance, design, grafiki, malarstwa, instalacji przestrzennej, sztuki wideo).W swoich działaniach stara się odnajdywać punkty odniesienia zarówno do rzeczywistości artystycznej jak i społecznej, czyniąc to w sposób przewrotny i zaskakujący. Jest współtwórcą grupy Ostatni Człowiek na Ziemi oraz Teatru Mody 3 cm. Obecnie związany jest ze słupskim Teatrem Rondo.

Premiera: Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych Archangielsk (Rosja)- 20-28.06.2009.

WERONIKA FIBICH (TEATR KANA - SZCZECIN) - "PRZEPROWADZKA" - AKCJA TEATRALNA

Każde miasto odzwierciedla przestrzenny wyraz czasu, ciągłą sieć zmieniających się jakości przestrzenno-społecznych. Obserwacja tych przemian organizmu miejskiego pozwala poznać i zrozumieć współzależności między przestrzenią i czasem. Istotne jest poznawanie kodu genetycznego, umożliwiającego rekonstrukcję i rozwój tkanki miasta, jej struktury i poszczególnych elementów.  Jaka jest natura owego kodu genetycznego miasta? Gdzie ów zapis informacji jest przechowywany, w ludziach, sytuacji geograficznej czy w otoczeniu naturalnym?

Projekt "Tkanka miasta - Niebuszewo" jest kolejnym przedsięwzięciem Teatru Kana w ramach cyklu działań "W poszukiwaniu tożsamości miejsca". Cykl, realizowany w formie niezależnych projektów, łączy działania badawcze, dokumentacyjne i artystyczne inspirowane przeszłością, współczesnością i architekturą Szczecina, wskazując te obszary w topografii miasta, które ze względu na ich bolesną, niejednoznaczną, charakterystyczną dla rejonów pogranicza historię, są zapomniane lub pomijane milczeniem.

Tu zasiedlane na nowo domy długo jeszcze trzymają w sobie zapach byłych mieszkańców, a materace łóżek - jak utrwalone negatywy fotograficzne - z uporem zachowują odciski kształtów poprzednich właścicieli. Nie ma map, znaków z dzieciństwa, znanych na pamięć grusz sadzonych przez przodków na krańcach, starych sąsiadów ani kłótni o ojcowiznę. Nie ma nic. Nie ma nic do utrwalenia.  Tylko zatęchła pamięć umowności granic przechowywana na najwyższej półce, w piwnicy, jak przetwory obcej receptury. I prawie zapomniany strach - przed tym, co nadejdzie i tym, co już było.

Tym razem tematem działań będzie Niebuszewo - niegdyś dzielnica zamieszkała w większości przez Żydów, po 1945 roku miejsce, w którym krzyżowały się przesiedleńcze losy wielu różnych narodowości. Jego pierwszym etapem było zbieranie dokumentacji, spotkania z dawnymi i obecnymi mieszkańcami, gromadzenie przedmiotów, poszukiwanie autentycznych świadectw czasu. Akcja teatralna, która zostanie zaprezentowana podczas Festiwalu będzie opowieścią o konkretnych losach wpisanych w przeszłość tego miejsca, a także o ludziach, którzy w tym miejscu żyją.

Bohaterowie:
Mieszkańcy Niebuszewa
Róża Judkewitz (Zylberberg), Daniel Waksman, Leon Waksman, Chaim Sucholicki, Tadeusz Rejmont, Marian Witak, Stefan Geldner, Honorata Nogal, Leokadia Środzińska.

Gospodarz stolarni: Krzysztof Wojdyła;
Gospodarz kwatery: Tadeusz Rejmont;
Gospodarz dworca/soraya: Andrzej Małyska;
Gospodarz antykwariatu: Jerzy Drechsler.

Prowadzenie projektu: Weronika Fibich;
Tymczasowi lokatorzy: Ewa Łukasiewicz, Janusz Stolarski;
Zdjęcia/montaż obrazu: Adam Ptaszyński; Muzyka: Patryk Zakrocki;
Adaptacja przestrzeni/światła: Piotr Rybkowski;
Akustyka:
Kuba Staśkowiak;
Multimedia:
Piotr Starzyński, Krzysztof Nowak;
Technika: Łukasz Garyga;
Montaż dźwięku: Monika Petryczko;
Grupa MANKAMENT:
Małgorzata Mazur, Łukasz Ziółkowski, Marcin Pierzchliński, Bartosz Mateńko.

Pomoc w zdobywaniu informacji:
Krystyna Ostrowska - Nauczycielka szkoły Pereca, Marek Geldner - piekarz z Żupańskiego, Ewa Kołodziejczyk - pani z kiosku na Niemcewicza, Karolina Izdebska - wnuczka Pana Mariana, Łukasz Foremski - sąsiad pani Wiktorii, Kamila Drelichowska - wnuczka pani Środzińskiej, Katka30 - porady prawne, Katarzyna Korszewska - porady inne, Przemysław Głowa - przewodnik, Iwona Korpaczewska - sąsiadka pana Bernarda, Bernard i Elżbieta Stroidło - mieszkańcy ul. Żupańskiego, Wiktoria Banaś - mieszkanka ul. Niemierzyńskiej, Natalia Mirowska - babcia Małgorzaty.

Partnerzy:
Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Szczecinie: Róża Król;
Gmina Wyznaniowa Żydowska w Szczecinie: Małgorzata Ptaszyńska, Mikołaj Rozen.

Współpraca:
Polskie Radio Szczecin/Środek miasta: Monika Petryczko;
Telewizja Szczecin: Agnieszka Kochańska,
IPN Oddział Szczecin: Paweł Szulc;
Archiwum Państwowe w Szczecinie: Maryla Frankel;
Galeria SORAYA;
OFFicyna: Maciej Cybulski;
Opera na Zamku: Dorota Kowalczyk;
12 Szczecińska Dywizja Zmechanizowana.

Dofinansowane:
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich;
Miasto Szczecin.

ARTI GRABOWSKI (KRAKÓW) - Z CYKLU "POCZYTAJ MI, MAMO": "POLOWANIE NA CZERWONY PAŹDZIERNIK" - PERFORMANCE

Jeden z najbardziej znanych poskich performerów młodego pokolenia. Aboslwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obecnie pracuje jako asystent w Pracowni Performance na Katedrze Intermediów. Zrealizował ponad setkę działań określanych mianem performance, happening, akcja prezentowanych na festiwalach sztuki performance, festiwalach teatralnych, przeglądach sztuki video na całym świecie. Przez kilka lat związany był z teatrem "Porywacze ciał" z Poznania.

W swoim cyklu "Poczytaj mi mamo" w przewrotny sposób nawiązuje do dzieł literatury popularnej, nadając im - poprzez swoje prowokacyjne i ekstremalne momentami działania - nowe konteksty i nawiązując bezpośrednią relację z publicznością. Sensacyjna fabuła "Polowania na Czerwony Październik" staje się tu punktem wyjścia do ukazania sytuacji człowieka poddanego coraz bardziej rosnącemu ciśnieniu, ze wszelkimi konsekwencjami wieloznaczności tego pojęcia.

TEATR DAKH (UKRAINA) - "GOGOL'S DEATH" - SPEKTAKL

Teatr Dakh to doświadczona grupa niezależnych artystów ukraińskich działających na pograniczu teatru i muzyki, a także realizujących projekty kulturotwórcze. Ich praca skupia się na poszukiwaniu nowoczesnych form interpretacji klasyki poprzez nawiązanie żywego dialogu z tradycją. Są autorami projektu "Mistyczna Ukraina", w ramach którego powstały zaskakujące formalnie i nasycone tradycyjną muzyką ukraińską spektakle oparte na m.in. na dramatach Szekspira.

Spektakl "Gogol's death", nawiązuje do twórczości i biografii Mikołaja Gogola. To mroczny, poetycki teatr o silnym wyrazie plastycznym i dźwiękowym, któremu towarzyszy grana na żywo (przez zespół Dakha Brakha) muzyka zabarwiona ukraińskimi pieśniami. Oszczędne światło, szepty, śpiew, surowe dźwięki instrumentów i towarzyszący całości plusk wody składają się na poruszającą i niepokojącą zarazem wizję śmierci.

W swojej twórczości, awangardowej i sakralnej zarazem, Dakh dąży do osiągnięcia "dynamicznej syntezy" sztuki aktorskiej i budowania artystycznych wizji odpowiadających wewnętrznemu kosmosowi człowieka. Poszukuje też korzeni ukraińskiej tożsamości.

photo by Konronsha
ATSUSHI TAKENOUCHI (JAPONIA) - "JINEN" - SPEKTAKL

Atsushi Takenouchi - japoński tancerz i choreograf. Swój oryginalny styl tańca - Jinen butoh, którego nazwa pochodzi od japońskich pól Jinen - artysta odkrył podróżując w latach 1996-99, odwiedzając japońskie wioski, szczątki zapomnianych buddyjskich świątyń i sanktuariów. W efekcie tych poszukiwań powstawały kolejne spektakle - obecnie kolejny rok z rzędu realizuje ideę "tańca z miejscami" - odwiedził kilkanaście krajów m.in. Francję, Austrię, Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone, Kanadę, Włochy, Holandię, Czechy, Niemcy, Polskę, prowadząc warsztaty, realizując przedstawienia i duże międzynarodowe, plenerowe projekty artystyczne. Oprócz tańca zajmuje się też rysunkiem.

Hiroko Komiya - tworzy muzykę eksperymentalną, używając dźwięków wziętych z natury. Posługuje się m.in. kolekcją obiektów o magicznym brzmieniu, wśród których znajdziemy muszle, dzwonki, grzechotki, kołatki, cynowe naczynia, specjalnie dobrane tradycyjne instrumenty. Używa też z powodzeniem swojego własnego, organicznego głosu. W ten sposób buduje nieharmoniczne improwizacje muzyczne, sięgające archetypów kultury wschodu, stanowiące niezwykły akompaniament do spektakli, improwizacji i warsztatów.

Spektakl "Jinen" jest oparty na improwizowanym ruchu, inspirowanym czasem, przestrzenią, architekturą, energią widzów, przeszłością, teraźniejszością i duchowym wymiarem miejsca, w którym odbywa się przedstawienie. Będzie to intymna rozmowa dwojga japońskich artystów z przestrzenią szczecińskiej Łasztowni, z czasem zapisanym w rozpadających się budynkach, z dźwiękiem usłyszanym z ciszy.

WAGOGO MIRUNGU (TANZANIA) - KONCERT

W skład grupy Wagogo Mirungu wchodzi dziewięciu członków etnicznej grupy Wagogo (lub Gogo) z centralnej Tanzanii. Plemię Wagogo znane jest z częstego stosowania muzyki w wielu sytuacjach kulturowych, szczególnie w rytuałach, które służą porozumiewaniu się pomiędzy żyjącymi członkami ich kultury i bóstwami: Mirungu. Uszczęśliwianie Mirungu przynosi ogromne korzyści, a dokonuje się tego wielbiąc duchy w pieśniach i tańcu, a także składając ofiary.

Muzycy/tancerze odtworzą kilka obrzędów zawierających rytualne błaganie bogów/duchów/przodków m.in. o ochronę muzycznych instrumentów, z którymi występują, a także o opiekę nad uczestnikami Festiwalu Spoiwa Kultury. Będzie można także usłyszeć i zobaczyć m.in. 'Masasi' - pieśń śpiewaną przez młodych chłopców jako ostatni etap procesu męskiej szkoły inicjacji, 'Mlokwe' - świąteczny taniec dziękczynny ofiarowywany bóstwom w podzięce za umożliwienie ludziom grania muzyki i tańca, czy też 'Nyumba ya mganga' - pieśń-taniec proszącą Mirungu o wypędzenie złego ducha. Podczas występu muzycy będą grali m.in. na takich instrumentach jak flet Wagogo felimbe, instrumentach strunowych, różnego rodzaju zeze, ilimbach i rogach.

BESTER QUARTET (KRAKÓW) - KONCERT

Bester Quartet (niegdyś The Cracow Klezmer Band) zyskał miano jednej z najbardziej twórczych i nowatorskich grup muzycznych. Zespół od 1997 roku tworzy i wykonuje własne kompozycje balansując na styku jazzu, awangardy, klasyki i muzyki klezmerskiej. Grupa łączy ekstatyczne, transowe elementy muzyki żydowskiej ze swobodną improwizacją tworząc awangardową, dynamiczną i jednocześnie w pełni świadomą korzeni muzykę kameralną. Wszystkie dotychczasowe płyty zespołu zostały wydane w prestiżowej nowojorskiej wytwórni "Tzadik", założonej przez wybitnego kompozytora i multiintrumentalistę Johna Zorna, który wskazuje Bester Quartet jako przykład wirtuozerii i muzycznego geniuszu. Zorn powierzył m.in. zespołowi aranżację i wykonanie dziesięciu własnych kompozycji inspirowanych osobą Brunona Schulza, co zostało utrwalone na znakomitej płycie "Sanatorium Under the Sign of the Hourglass". Grupa znana jest poza tym ze współpracy z Tomaszem Stańko, Grażyną Auguścik, Johnem McLeanem, Donem Byronem czy Frankiem Londonem.

Bester Quartet słynie z porywających i niezwykle energetycznych koncertów wywołujących entuzjastyczne reakcje zarówno dziennikarzy, krytyków muzycznych jak i pozostałych słuchaczy. Zespół koncertował w wielu prestiżowych salach oraz klubach muzycznych na świecie, dokonał niezliczonej ilości nagrań dla stacji telewizyjnych i radiowych, jednak paradoksalnie znany jest wciąż bardziej zagranicą niż w Polsce.

Zmiana nazwy grupy dokonana w 2007 roku była dopełnieniem własnych poszukiwań artystycznych i wynikała z sukcesywnie rosnących trudności związanych z zakwalifikowaniem twórczości do określonego gatunku. Przy czym skład osobowy zespołu pozostał niezmieniony. Od początku istnienia Bester Quartet tworzą czterej klasycznie wykształceni muzycy:

Jarosław Bester - akordeon;
Jarosław Tyrała - skrzypce;
Oleg Dyyak- akordeon, klarnet, instrumenty perkusyjne;
Wojciech Front - kontrabas.

TEATR NOWY (ŁÓDŹ) "NA KRAŃCACH ŚWIATA" - SPEKTAKL

Kim są bohaterowie? Wyszli z tekstów, czyli z życia Malcolma Lowry'ego. Skończył właściwie tylko jedną książkę - "Pod wulkanem", poza tym zostawił parę opowiadań i szkiców, które ukazały się już po jego samobójczej śmierci. Marzył o wielkiej literackiej całości pt. "Niekończąca się podróż", śnił mu się mityczny Eden. I w taką drogę, nakreśloną wyimkami jego tekstów oraz własną niebanalną wyobraźnią, zabiera widzów grupa młodych aktorów, tworząc oryginalny, przesycony muzycznością, operujący skrótem, balansujący na pograniczu różnych form "teatr wędrowny".

Na pytanie o gatunek, o zdefiniowany obszar teatralności można tylko bezradnie rozłożyć ręce. Reżyser trafnie nazywa spektakl "skromnym performance'em muzycznym". Rozpisał go dla czterech (...) aktorów, na minimum scenografii i rekwizytorium jak z cyrkowej budy czy złomowiska. Jest w tym magiczno-nostalgiczna atmosfera filmów Felliniego i coś z "Kabaretu" Boba Fossa, gdzie oprawa na poły błazeńska, na poły estradowa to kamuflaż dla przygnębiającej opowieści. Rozśpiewani konferansjerzy gawędziarze (...) towarzyszą bohaterom w drodze do ich wymarzonej cichej przystani. Zarazem jednak łamią porządek świata przedstawionego, manifestując jego umowność. Pobrzmiewa w spektaklu echo "Człowieka wózków" Mariusza Malca czy podobnych filmów, gdzie obraz życia - małego i nieważnego, a jednak tak doniosłego dla jego bohaterów - zamyka się w metaforze kalekiej podróży rozklekotanym wehikułem.

Monika Wasilewska, Gazeta Wyborcza Łódź

RASSEGNA (FRANCJA) - KONCERT

Zespół zaprezentuje pieśni pochodzące z barwnej i żywiołowej mieszanki kulturowej obszaru morza śródziemnego. Projekt, skupiający muzyków z Korsyki, Neapolu, Algierii, Francji, Hiszpanii i Macedonii jest niezmiernie ciekawą próbą syntezy kierunków muzycznych, które wolne od uwarunkowań politycznych i historycznych, od stuleci przenikały i kształtowały się wzajemnie na obszarze Morza Śródziemnego. Głównym założeniem grupy jest poszukiwanie punktów stycznych odległych z pozoru tradycji muzycznych - wspólnej śródziemnomorskiej tożsamości kulturowej. Międzynarodowy zespół dokonuje własnych aranżacji utworów jednocześnie zachowując ich specyfikę i odrębny koloryt. Na koncercie nie zabraknie motywów arabo-andaluzyjskich, korsykańskich, flamenco, pieśni modlitewnych, ballad sefardyjskich, bałkańskich rytmów, tańców, pieśni weselnych i miłosnych wykonywanych z typowo południową energią.

TEATR ANTAGON (NIEMCY) - "GINKGO" - SPEKTAKL

Znana z zakrojonych na szeroką skalę projektów plenerowych niemiecka grupa Antagon theaterAKTion za credo swojej artystycznej drogi przyjęła słowa Omara Valino: Teatr nie jest przemocą, gwałtem, jest erozją. Jest raczej jak woda lub wiatr, które przez swoje niemal niedostrzegalne oddziaływanie kształtują ciągle zmieniające się oblicze ziemi. Tytuł ich najnowszego plenerowego widowiska "Ginkgo" nawiązuje do gatunku japońskiego drzewa, które wyrosło w Hiroszimie dokładnie w miejscu, w którym została zrzucona bomba atomowa. Przedstawienie pokazuje futurystyczną rzeczywistość, w której grupa ocalałych ludzi walcząc o przetrwanie, ponownie odkrywa ogromną siłę wynikającą z afirmacji samych źródeł i początków życia. Spektakl jest bardzo widowiskowy, zbudowany jako ciąg szybko zmieniających się obrazów, zaskakujących skalą, dynamiką, ale też poetyckością i wizyjnością. Akcja zbudowana jest wokół ogromnej instalacji, działaniom towarzyszą efekty pirotechniczne i grana na żywo muzyka.

Antagon theaterAKTion w swoich działaniach wykorzystuje elementy teatru ruchu (w tym japońskiego tańca butoh), akrobatyki, improwizacji z nowoczesnymi instalacjami przestrzennymi, projekcjami multimedialnymi i efektami dźwiękowymi. Dla tej, ponad dwudziestoosobowej grupy artystów, teatr jest przede wszystkim drogą do poszukiwania odpowiedzi na pytania egzystencjalne, a zarazem heroiczną próbą wpływania na rzeczywistość.

WARSZTATY:

LA CARAVANE DU ZOUBLISTAN

Warsztaty rytualnych tańców i śpiewów zoublistańskich oraz warsztaty rytmiczne oparte o improwizację grupową. Warsztat ma charakter otwarty - nie wymaga od uczestników specjalnego przygotowania. Dla dorosłych i dla dzieci.

WAGOGO MIRUNGU

Warsztat tańca afrykańskiego

Taniec, którego będą uczyć artyści z Tanzanii oryginalnie pochodzi z południowych wyżyn Tanzanii, zamieszkałych przez etniczną grupę Wayao. Ma on charakter odświętny i jest połączony ze sztuką opowiadania, mimu i śpiewu. Warsztat jest skierowany do osób zainteresowanych tańcem.

Warsztat bębniarski

Nauka różnych tanzańskich tradycji bębniarskich. Ponadto członkowie zespołu mogą także pokazać podstawy gry na limbie i różnych afrykańskich instrumentach strunowych. Warsztat skierowany jest do osób posiadających doświadczenie w grze na bębnach. Uczestnicy proszeni są o przyniesienie instrumentów.

ANDRZEJ BOJ WOJTOWICZ

Warsztat "Malowane duchem"

Warsztat uczy skupienia, koncentracji, otwarcia na ciszę i na samego siebie jako podstaw do realizacji malarskiej. Jest skierowany do młodzieży, nie wymaga przygotowania plastycznego.

MARIA STAFYNIAK I PAWEŁ KULA

Warsztat fotograficzny

Warsztat dotyczy zjawisk, które składają się na wynalazek fotografii i filmu. W trakcie zajęć wybierzemy się w podróż w przeszłość, aby dowiedzieć się, w jaki sposób prawie 200 lat temu robiono zdjęcia i filmy animowane. Spróbujemy także narysować obrazek przy pomocy lusterka i soczewki oraz zobaczymy świat do góry nogami w kamerze otworkowej. Warsztat skierowany jest do dzieci w wieku 8-15 lat.

PROJEKTY:

PROJEKT "TRANSKULTURA"

Projekt "Transkultura" to wspólna inicjatywa Ośrodka Teatralnego Kana ze Szczecina i schloss broellin e.V. w Broellinie/k. Pasewalku, który umożliwi mieszkańcom z Niemiec i z Polski udział w wydarzeniach kulturalnych po obu stronach granicy. 4 lipca specjalnie z myślą o polskich i niemieckich mieszkańcach Pomorza zorganizowane zostaną specjalne autobusy, które dowiozą widzów na finałowy dzień Festiwalu "Spoiwa Kultury" (trasa polska: Czaplinek, Złocieniec, Drawsko Pomorskie, Węgorzyno, Chociwel, Szczecin trasa niemiecka: Greifswald, Anklam, Ückermünde, Eggesin, Torgelow, Pasewalk, Löcknitz, Szczecin).

Informacja o autobusach:

Niemcy
Theresia Walde
tel.: 039747-565021
kom.: 0151-55973525

Polska
Agata Lewandowska
tel.: 091 434-81-36
kom.: 607-925-999

W ramach projektu "Transkultura" odbędą się również trzydniowe warsztaty z zakresu dramaturgii działań teatralnych, reżyserii, scenografii, choreografii, dźwieku, konstrukcji scenicznych, pracy grupowej i ekspresji aktorskiej prowadzone przez specjalistów z Polski i z Niemiec oraz Spotkanie Partnerskie organizacji kulturalnych i animatorów kultury z Meklemburgii Pomorza Przedniego oraz Pomorza Zachodniego.

Wkrótce zapraszamy na kolejne wydarzenie w ramach projektu Transkultura:

SPECIFIC SITE SEEING - INTERDYSCYPLINARNY FESTIWAL WARSZTATOWY - SCHLOSS BROELLIN

Od 17 do 30 sierpnia 2009 roku w Schloss Broellin pracować będzie siedem grup artystycznych, które podejmą dyskurs na temat przestrzeni jako elementu inscenizacji i jako centralnego obszaru zainteresowań w ich własnej pracy. Zaproszone zespoły spróbują zbliżyć się do tego tematu, zaprezentować różne punkty widzenia, wykorzystać specyfikę przestrzeni do wypróbowania i rozwinięcia własnych metod pracy. Uczestniczą: Büro für Zeit + Raum & Anne Hirth, Dr. Maren Witte, IPtanz, Ilona Pászthy, Grotest Maru, Theater Aspik, lunatiks produktion,written-not-written.

Prezentacja i sympozjum 28.-30.08.2009

SCHLOSS BROELLIN - MIĘDZYNARODOWY OŚRODEK POSZUKIWAŃ ARTYSTYCZNYCH

Schloss Broellin to cieszący się międzynarodowym uznaniem ośrodek realizujący działania z zakresu tańca współczesnego, teatru i projektów interdyscyplinarnych. Ze względu na znakomite możliwości lokalowe i przestrzenne (kilka sal teatralnych, studia, zaplecze noclegowe, możliwość przygotowywania posiłków, duży plac na zewnątrz budynków) jest bardzo dobrym miejscem do pracy kreatywnej, umożliwia również interakcję pomiędzy różnymi grupami i artystami. Może służyć zarówno do eksperymentalnych poszukiwań twórczych, jak i odpoczynku, a także organizowania warsztatów i konferencji.

Więcej informacji: www.broellin.de

Biuletyn Informacji Publicznej BIP | Mapa strony | Redakcja | ©2008 Ośrodek Teatralny Kana
OŚRODEK TEATRALNY KANA - pl. św. św. Piotra i Pawła 4/5, 70-521 Szczecin | Telefon: +48 91 433 03 88 | Telefon/Fax: +48 91 434 15 61 | E-mail: info@kana.art.pl